Długi radiowy weekend, czyli dlaczego reklama w sobotę i niedzielę ma sens [ANALIZA]

Wbrew stereotypom zasięg radia w weekendy jest porównywalny z zasięgiem w dni powszednie, a dodatkowo zarówno sobota jak i niedziela mogą być dniami bardzo atrakcyjnymi dla reklamodawców.

JAK UGRYŹĆ 21 MILIONÓW

Zasięg radia w weekendy to aż 68,3%, co oznacza, że w soboty i niedziele to medium skupia blisko 21 mln Polaków (wszystkie dane słuchalności: Radio Track, 2016). Bez względu na porę roku wartość tego wskaźnika utrzymuje się na stałym poziomie – nie ma więc charakterystycznego dla innych mediów – szczególnie telewizji – odpływu odbiorców w okresie letnim. To zasługa m.in. mobilności radia, które może towarzyszyć słuchaczom w praktycznie każdej sytuacji, również w czasie wakacji, urlopów, czy weekendowych wypadów.

W SAMO POŁUDNIE

Liczba słuchaczy w weekendy jest zbliżona do tej w dni w powszednie, ale zwyczaje słuchania radia są już jednak inne. Przede wszystkim – szczyt słuchalności przypada na nieco późniejsze godziny: o ile w dni powszednie są to godziny wczesnoporanne, o tyle w weekendy najwięcej osób słucha po godz. 9, kiedy zasięg radia wynosi ponad 23% i utrzymuje się na poziomie ponad 20% aż do godz. 13.30.

SŁUCHACZ NIE SAM W DOMU

W weekendy radio towarzyszy nam przede wszystkim w domu – tu włącza je blisko połowa słuchaczy.

Z oczywistych względów zasięg w pracy jest bardzo niski – zaledwie niecałe 6%, podczas gdy w dni powszednie jest to aż 16%.

Zasięg radia w samochodzie jest zbliżony do tego w dni powszednie i wynosi 33%.

GORĄCZKA SOBOTNICH ZAKUPÓW

Dla reklamodawców jednym z kluczowych dni jest sobota. To wtedy blisko 12% Polaków robi zakupy spożywcze, a 10% kupuje w super- i hipermarketach oraz dyskontach (dane: TGI, 2016).

Bardzo często są to duże zakupy na cały tydzień, na które udają się całą rodziną samochodem. To właśnie w aucie, dzięki radiu, mają ostatni kontakt z reklamą przed decyzjami zakupowymi.

To w tym momencie marketerzy mają ostatnią szanse na przypomnienie o swoim produkcie albo usłudze.

Dobrze zaplanowane kampanie spotowe czy akcje niestandardowe w weekendy pozwalają na skuteczne dotarcie do wybranego targetu, a przy tym są dużo tańsze niż w dni powszednie. Takie działania efektywnie dobudowują zasięg, trafiają do słuchaczy bezpośrednio przed decyzjami zakupowymi, docierają do nich, gdy są zrelaksowani i uważnie słuchają przekazu, w tym także reklamowego.