Radio lokalne, ponadregionalne, sieci... Wszystko o rodzajach stacji!

ZOBACZ INFOGRAFIKĘ

Stacja ogólnopolska, ponadregionalna, lokalna, a może sieć? Czym różnią się różne typy stacji od strony formalnej? Jakie rodzaje reklam można wyemitować w każdej z nich? Które rozgłośnie mogą emitować spoty lokalne, które ogólnopolskie, a które i jedne i drugie? Wyjaśniamy!

Odkąd Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zakazała tzw. rozszczepień, stacje ogólnopolskie mogą nadawać wyłącznie reklamy ogólnopolskie – tzn. w jednym czasie ze wszystkich nadajników (a jest ich zazwyczaj ponad 50) emitowane są dokładnie te same bloki reklamowe. I taka kampania słyszalna jest w całej Polsce. Takimi stacjami są komercyjne RMF FM i Radio ZET, a także cztery programy Polskiego Radia: Jedynka, Dwójka, Trójka i Polskie Radio 24.

Stacje ogólnopolskie – poprzez swoją powszechną dostępność – są więc idealne dla dużych, ogólnopolskich kampanii.

 

Stacje ponadregionalne to rozgłośnie, które również nie mogą nadawać lokalnych reklam, ale ich zasięg techniczny jest mniejszy – nie są słyszalne w całym kraju, mają kilka-kilkanaście nadajników i docierają do mieszkańców wybranych miast. Podobnie jak w przypadku stacji ogólnopolskich i te radia nie mają możliwości emitowania lokalnych reklam – spot, który jest emitowany np. w Trójmieście jest w tym samym czasie nadawany np. we Wrocławiu czy Poznaniu czy w jakimkolwiek innym mieście, w którym dana stacja jest słyszalna.

Stacje ponadregionalne to: TOK FM (słyszalne w 23 miastach Polski), RMF Classic (21 miast), VOX FM (20 miast), Antyradio (16 miast), Muzo FM (9 miast) i Chillizet (4 miasta).

Od zasady braku lokalnych reklam w stacjach ponadregionalnych są wyjątki. Ze względu na rodzaj posiadanych koncesji RMF Classic może nadawać lokalne reklamy w Warszawie, a Antyradio i Chillizet w Katowicach. Czyli np. lokalny przedsiębiorca ze Śląska może wykupić reklamę w Chillizet, która będzie słyszalna tylko dla mieszkańców Katowic i okolic, a słuchacze z innych miast nadawania tej stacji – np. w Warszawie i Krakowie – tego spotu nie usłyszą.

Sieci to grupy lokalnych stacji nadających pod wspólną nazwą. Takie stacje skupione pod jednym brandem nadają jeden wspólny program uzupełniony o lokalne: wiadomości, informacje drogowe czy pogodę. Ale też o lokalne reklamy. Ze swej natury sieci skupiają bowiem rozgłośnie lokalne – każda z nich, mimo że nadaje pod szyldem ogólnopolskim, jest autonomiczną stacją. Może więc wyemitować lokalny spot. Sieci jednak pozwalają też na emisję kampanii o znacznie większym zasięgu – ponieważ część programu jest emitowana z centralnego studia możliwa jest równoczesna emisja reklam we wszystkich rozgłośniach. I tak np. Radio Eska skupia 39 lokalnych stacji radiowych, możliwe jest więc wykupienie kampanii w jednej, wybranej rozgłośni, ale możliwa jest też równoczesna emisja we wszystkich 39 stacjach sieci. Analogicznie rzecz się ma z innymi sieciami: Złotymi Przebojami (24 stacje), RMF MAXXX (22 stacje), Meloradiem (19 stacji), Radiem Plus (18 stacji), Radiem Wawa (13 stacji), Radiem Pogoda (8 stacji) i Rock Radiem (4 stacje).

Sieci stacji lokalnych łączą więc możliwości typowych stacji lokalnych z możliwościami stacji ponadregionalnych czy ogólnopolskich.

Stacje lokalne, najczęściej niezależne i nieskupione w dużych grupach radiowych, dysponują zazwyczaj jednym nadajnikiem i adresują swój program do mieszkańców jednego, konkretnego miasta lub regionu. Takie stacje oferują więc swoim klientom tylko reklamy lokalne. Takimi stacjami są np. warszawskie Eska Rock i Radio Kolor, łódzkie Radio Parada czy jeleniogórskie Muzyczne Radio.

Autor: Krzysztof Głowiński, Starszy Specjalista ds. marketingu, Grupa RMF

ZOBACZ INFOGRAFIKĘ