Radio – pierwsze źródło treści audio. Nawet wśród młodych! [ANALIZA]
Zwyczaje słuchania treści audio – czyli radia, ale też muzyki w serwisach streamingowych czy podcastów, są inne w różnych pokoleniach. Młodzi znacznie częściej niż dorośli korzystają z takich serwisów jak Spotify czy YouTube, co nie oznacza, że nie słuchają radia. Wręcz przeciwnie: jak pokazują badania ze Stanów Zjednoczonych, radio nawet dla Pokolenia Z jest głównym źródłem treści audio – codziennie ponad połowa młodych Amerykanów słucha tradycyjnego radia. W Polsce jest to jeszcze więcej – 67 proc., czyli zaledwie 5 punktów proc. mniej niż wynosi średnia dla całej populacji.
Radio – pierwsze źródło treści audio
Wg najnowszych badań „Share Of Ear Study” realizowanych w Stanach Zjednoczonych przez Edison Research, tradycyjne radio wciąż ma największy zasięg dzienny spośród wszystkich platform oferujących treści audio. Dociera codziennie do 55 proc. osób z Pokolenia Z (13-24 lata). Oczywiście to mniej, niż wśród dorosłych Amerykanów, spośród których aż 70 proc. ma codziennie kontakt z radiem, ale nadal daje radiu palmę pierwszeństwa.
„Radiowcy zewsząd słyszą, że młodzi ludzie nie słuchają już radia. Te badania są dobitnym dowodem, że tak po prostu nie jest” – komentowała Megan Vartan, Manager of Research w Edison Research podczas prezentacji wyników.
Drugim najczęściej wybieranym źródłem treści audio są platformy streamingowe, takie jak Spotify, bardzo popularna w USA, a niedostępna w Polsce, Pandora, czy iHeartRadio. Styczność z nimi ma 53 proc. młodych Amerykanów.
W Polsce radio jest jeszcze popularniejsze wśród młodych niż w Stanach. Każdego dnia dociera do 67 proc. osób w wieku 15-24 lata (w całej populacji jest to 72 proc., a wśród osób w wieku 25+ – 73 proc.) (dane: Radio Track, 2019).
Czas ma znaczenie
Inaczej ma się sytuacja, jeśli chodzi o czas poświęcony na konsumpcję treści audio z poszczególnych źródeł. W Pokoleniu Z radio ustępuje, ale minimalnie, platformom streamingowym. 26 proc. czasu poświęconego na odbiór treści audio przypada właśnie na portale typu Spotify, a na radio – 22 proc. Tu już widać znaczącą różnicę w stosunku do dorosłych Amerykanów, którym radio zajmuje blisko połowę czasu poświęconego na słuchanie treści audio.
Ale znaczenie ma też miejsce słuchania treści audio. W samochodzie, nawet dla najmłodszych Amerykanów, nadal najbardziej oczywistym i najpopularniejszym rozwiązaniem jest radio. Blisko połowa czasu poświęconego na odbiór audio w samochodzie przypada właśnie na radio. W samochodzie dużo więcej czasu młodzi poświęcają również na radio SiriusXM (platforma radia satelitarno-internetowego oferująca bardzo wiele kanałów tematycznych, w tym wiele opartych na słowie i autorskich).
Młodzi mobilni
Młodych Amerykanów różni też sposób odbioru treści audio – połowa z nich używa do tego urządzeń mobilnych (zwykle komórek), na których mogą słuchać zarówno streamingu, podcastów jak i tradycyjnych stacji radiowych. Ale na drugim miejscu znajduje się odbiornik radiowy (20 proc.), wyprzedzając komputery (12 proc.) i smart speakery (4 proc.). Wśród osób 25+ dominuje wciąż radioodbiornik (44 proc.).
Autor: Krzysztof Głowiński, Starszy Specjalista ds. Marketingu, Grupa RMF
Artykuł na podstawie badania „Share of Ear”, Edison Research, 1Q 2020, próba: 4000 respondentów