Najważniejsze newsy radiowe w lutym 2021 - prasówka [PODCAST]
Rozgłośnie radiowe protestują przeciwko podatkowi medialnemu i podniesieniu kwoty polskiej muzyki do 49%, Agora odwołała się do sądu ws. decyzji UOKiKu odmawiającej przejęcie Eurozetu, VOX FM wprowadziło wraz z „Super Expressem” wspólny serwis informacyjny, a Radio ZET uruchomiło nowy konkurs z Kamilem Noselem w roli głównej – m.in. o tym pisały w lutym branżowe portale. Oto kolejna odsłona „Prasówki I Love Radio”, czyli przeglądu wydarzeń z rynku radiowego, o których donosiły serwisy medialne.
„Media bez wyboru” – radiowcy protestują przeciwko podatkowi medialnemu. Rozgłośnie radiowe włączyły się do ogólnopolskiego strajku niezależnych mediów i protestowały przeciwko planom rządu nałożenia nowego podatku od emisji reklam. Stacje radiowe zawiesiły lub ograniczyły emisję 10 lutego 2021, a nadawcy podpisali się pod listem otwartym do władz. „[Projektowany podatek] to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media” – czytamy w liście, który cytuje m.in. Press.pl.
O strajku „Media bez wyboru” pozytywnie wypowiadają się przedstawiciele domów mediowych. Portal MMPonline.pl zapytał o opinie szefów największych agencji:
Izabela Albrychiewicz, prezes GroupM: „Klienci zdają sobie sprawę, że wydawcy i nadawcy komercyjni pośrednio działają także w ich interesie – wprowadzenie dodatkowego obciążenia podatkowego oznaczałoby bez wątpienia inflację kosztu dotarcia w mediach.”
Monika Nowak, media buying director w OMD: „Wprowadzone regulacje w oczywisty sposób wpłyną inflacyjnie na cenę reklamy, a więc uderzają bezpośrednio w interesy reklamodawców. Klienci to doskonale rozumieją i w tej sprawie media mogą liczyć na solidarność z ich strony.”
Ewa Góralska, szefowa MullenLowe MediaHub: „Ku naszemu zaskoczeniu wielu reklamodawców nawet żałowało, że nie wiedziało o planach [strajku] – być może mogliby się w jakiś sposób przyłączyć. To tylko pokazuje, że właściwie wszystkie podmioty podchodzą do tematu z ogromnym zrozumieniem.”
Małgorzata Węgierek, CEO Havas Media Group: „Rozumiemy cel [akcji] – zwrócenie uwagi na negatywne aspekty niektórych proponowanych w rozporządzeniu rozwiązań, które z pewnością wymagają jeszcze szerokich konsultacji, ponieważ w dłuższej perspektywie mogą wpłynąć nie tylko na funkcjonowanie rynku mediów i reklamy, ale też innych obszarów gospodarki.”
Pełne treści wypowiedzi w portalu MMPonline.pl.
Polacy poparli protest „Media bez wyboru”. 91% Polaków zauważyło strajk „Media bez wyboru”, aż 62% go popiera, z czego 3/4 popiera go zdecydowanie – wynika z badania Kantar Polska przytaczanego przez portal Gazeta.pl. Polacy w zdecydowanej większości uważają, że niezależne media stoją na straży demokracji w Polsce i obawiają się świata bez nich.
Plany podniesienia kwoty polskiej muzyki do 49%. Wraz z wprowadzeniem podatku od reklam, rząd planuje podniesienie minimalnego limitu polskiej muzyki w radiu z obecnych 33% do 49%. Oznaczałoby to, że co druga piosenka nadawana w radiu musiałby być wykonywana w języku polskim. Przeciw zmianie protestują polscy nadawcy – pod wspólnym pismem podpisali się przedstawiciele 202 ogólnopolskich, ponadregionalnych i lokalnych stacji radiowych, czyli 70% istniejących w Polsce. Sygnatariusze listu oceniają, że podwyższenie limitu będzie miało „katastrofalne skutki dla polskiej radiofonii, a na zmianie straci też skarb państwa i sami krajowi artyści, którym ta zmiana ma ponoć pomóc”. Ich zdaniem na tej propozycji zyskają wielkie światowe koncerny internetowe – przede wszystkim platformy streamingowe typu Spotify, Tidal czy Deezer. Argumenty nadawców przytaczają Wirtualne Media.
Agora odwołała się od decyzji UOKiKu ws. przejęcia Eurozetu. Agora skierowała do sądu odwołanie od decyzji prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zakazał jej przejęcia Eurozetu, właściciela Radia Zet. Jak pisze Press.pl, w opinii spółki UOKiK dopuścił się naruszenia prawa, wydając decyzję bez udowodnienia, że w wyniku koncentracji dojdzie do istotnego ograniczenia konkurencji.
Wspólny serwis informacyjny Radia VOX FM i „Super Expressu”. „Raport z anteny” nadawany jest równocześnie na antenie VOX FM – w wersji audio, i na stronach głównych se.pl i voxfm.pl – w formie wideo. Obecnie emitowany jest codziennie o godz. 9 i 10, planowana jest również emisja w godzinach popołudniowych – donosi serwis Media2.pl.
Nowy konkurs Radia ZET z Kamilem Noselem. W zabawie „Zet Kurier” Kamil Nosel każdego dnia dostarcza 1000 złotych, lub wielokrotność tej kwoty, bezpośrednio pod drzwi domów słuchaczy. Konkurs promuje kampania w mediach społecznościowych rozgłośni; jego zasady opisują Wirtualne Media.
Radio Pogoda uruchomiło program interwencyjny z udziałem słuchaczy. W audycji „Radio Pogoda – w czym mogę pomóc?” Michał Pustuła rozwiązuje problemy słuchaczy oraz poszukuje odpowiedzi na pytania, które ich nurtują. Pasmo jest emitowane w dni powszednie w godz. 14-15. Nowość wspiera promocja na antenie, na stronie internetowej stacji oraz na profilach stacji w mediach społecznościowych – informuje PortalMedialny.pl.
Daria Klimza została reporterką Radia ZET na Śląsku. Przez ostatnie 15 lat pracowała w Radiu TOK FM. Specjalizuje się w tematyce górniczej i transformacji energetycznej kraju – donosi Press.pl.
Radio 7 będzie nadawało także z Ciechanowa. KRRiT rozszerzyła koncesję rozgłośni o częstotliwość 100,5 FM w Ciechanowie. Obecnie Radio 7 nadaje w Mławie i Żurominie – pisze portal SATinfo24.pl.
Opracował Krzysztof Głowiński