Radio na czele źródeł muzyki w Polsce! [BADANIE]
Radio jest w Polsce jednym z najpopularniejszych źródeł muzyki – udział w czasie słuchania muzyki z radia jest prawie taki sam jak łączny udział płatnego i darmowego streamingu audio. Polski wynik radia jest też dużo wyższy niż średnia światowa – wynika z najnowszego raportu „Engaging with Music” przygotowanego przez Międzynarodową Federację Przemysłu Fonograficznego (IFPI).
Na radio jako źródło muzyki wskazuje co czwarty badany Polak, tymczasem średnia światowa dla 21 krajów, w których prowadzone było badanie to 16 proc.
Muzyka jest kluczowym czynnikiem przyciągającym do radia. Aż 79 proc. ankietowanych wskazuje, że słucha radia głównie dla muzyki, a 66 proc. przyznało, że nie słuchałoby radia, gdyby nie było w nim muzyki.
Kolejnymi najpopularniejszymi źródłami muzyki w naszym kraju są: streaming wideo (24 proc.), płatny streaming audio (17 proc.) i darmowy streaming audio (10 proc.). Już mniej niż co dziesiąty Polak słucha muzyki poprzez zakupione nośniki typu CD, DVD, winyle czy pobrane pliki mp3.
Tygodniowo spędzamy na słuchaniu muzyki aż 22,8 godziny – to jakby każdego tygodnia wysłuchać 455 trzyminutowych utworów. Polski wynik jest o blisko 4,5 godziny większy niż średnio na świecie. Jest to też o godzinę dłużej niż jeszcze w 2019 roku m.in. dlatego, że muzyka w ogromnym stopniu poprawia samopoczucie, zapewniając wielu osobom – szczególnie młodym ludziom – relaks i ukojenie w trudnych czasach. Aż 84 proc. badanych przyznało, że muzyka dawała im radość w czasie pandemii.
Najpopularniejsze w Polsce gatunki muzyczne to pop (66 proc.), lata 90. (56 proc.), lata 80. (52 proc.), rock (49 proc.) i dance/elektroniczna/house (37 proc.).
Badanie przeprowadzono w czerwcu i lipcu 2021 roku w 21 krajach; wyniki reprezentują opinie 43 tys. respondentów w grupie wiekowej 16-64 lata. W każdym kraju badanie zostało zrealizowane na demograficznie reprezentatywnej próbie.
IFPI jest organizacją promującą interesy przemysłu fonograficznego na całym świecie. Misją organizacji jest promowanie wartości nagrań muzycznych, występowanie w interesie praw producentów fonograficznych i rozszerzanie komercyjnego wykorzystania muzyki na wszystkich rynkach, na których operują członkowie organizacji.
Krzysztof Głowiński, Grupa RMF