Radio w 2024 roku - podumowanie słuchalności

20 stycznia 2025

Radio w 2024 roku

Radio należy do najpopularniejszych i najbardziej dostępnych mediów w Polsce. Jak pokazują dane Radio Track za cały 2024 rok, każdego dnia radia słucha blisko 19 mln osób, a co najmniej raz w tygodniu – ok. 24,5 mln. Audytorium radiowe to codziennie ponad 63 proc. Polaków a w skali tygodnia – ponad 83 procent. W odpowiedzi na zapotrzebowanie słuchaczy powstają nowe stacje. W 2024 do badania Radio Track dołączyło dziesięć* rozgłośni i obecnie badanych jest 321 koncesjonowanych stacji.

Słuchalność w targetach

Nowe stacje świadczą o potencjale rynku radiowego w Polsce. Słuchacze stanowią zdecydowaną większość naszego społeczeństwa – bez względu na wiek, wykształcenie czy miejsce zamieszkania. Co najmniej raz w tygodniu radia słucha 75,9 proc. osób w wieku 15-24 lata; 80,7 proc. osób w wieku 25-39 lat i 86,8 proc. osób w wieku 40-59 lat. Słuchaczami są zarówno osoby z wykształceniem wyższym (83,6 proc.), średnim (82,9 proc.), jak i zawodowym (85 proc.). Radio dociera do 78,2 proc. mieszkańców miast powyżej 200 tys.; 82,8 proc. mieszkańców miast poniżej 200 tys. oraz do 85,7 proc. mieszkańców wsi.

Miejsce słuchania

Najwięcej Polaków słucha radia w samochodzie – to tendencja rosnąca od sześciu lat. W 2024 roku ponad 11 mln osób włączało ulubione stacje radiowe podczas podróży samochodem. W trakcie codziennych czynności i odpoczynku w domu radio towarzyszy 8,7 mln osób. Podczas pobytu w pracy radia słucha 3,7 mln osób. Słuchacze sięgają po swoje ulubione medium przez cały dzień – od rana do późnego popołudnia. Średnio spędzają z radiem ponad cztery godziny.

Źródło sygnału

Do słuchania radia najczęściej wykorzystywane są odbiorniki FM – korzysta z nich ponad 17 mln osób. Słuchacze coraz chętniej sięgają do internetu jako sposobu dotarcia do swoich ulubionych stacji nadających naziemnie – w 2024 roku radia słuchało w ten sposób 2,4 mln osób. Nadal niewielu Polaków, bo tylko 60 tysięcy, zdecydowało się na korzystanie z odbiorników DAB+.

Radio a inne źródła treści audio

Popularność radia znajduje potwierdzenie w wynikach badania Total Audio. Biorąc pod uwagę całkowity czas słuchania wszystkich treści audio, radio z wynikiem 51 proc. udziału w czasie słuchania dystansuje inne źródła audio. Streamingi wideo osiągają udział w czasie słuchania audio na poziomie 17 proc., streamingi audio – 14 proc., podcasty – 7 proc. a zapisane pliki muzyczne – 3 proc. Radio cieszy się także największym zaufaniem wśród słuchaczy i jest najpopularniejszym źródłem odkrywania nowej muzyki.

Radio niezmiennie jest jednym z podstawowych mediów, z których korzystają Polacy. Towarzyszy nam w podróży, w domu i w pracy. We wszystkich grupach społecznych słuchacze radia stanowią zdecydowaną większość. Zmieniające się zwyczaje i większa mobilność społeczeństwa sprawiają, że coraz więcej osób słucha radia w samochodzie, gdyż radio jest idealnym towarzyszem podróży.

Źródło danych:
Radio Track; Kantar Polska, Adres:Media; styczeń-grudzień 2024, radio total, populacja 15-75 lat, n = 84 085.
Total Audio; Adres:Media, Kantar Polska, wrzesień-październik 2024, populacja 15-75 lat, n=2223.
*W 2024 roku do Radio Track dołączyły następujące stacje: Radio Żuławy (Elbląg), RMF MAXX (Tomaszów Mazowiecki), Radio Warmii i Mazur (DAB+), Radio Rekord Sandomierz, Radio Fama (Kielce), Radio Na Stoku 94,8 FM (Białystok), Radio Norda FM Słupsk, Radio Bartoszyce, Radio Kraków Kultura (DAB+), Radio Rock FM (Bydgoszcz).

 

Radio Track to standard badań słuchalności stacji radiowych w Polsce. Z wyników badania korzystają niemal wszyscy nadawcy radiowi oraz brokerzy reklamy radiowej i domy mediowe. Badanie ma charakter ciągły i prowadzone jest nieprzerwanie od ponad 20 lat.

Radio Track realizowany jest na zlecenie Komitetu Badań Radiowych. Wykonawcą badania jest Kantar Polska i Adres:Media.

Total Audio to cykliczne badanie, które ma na celu obserwowanie i analizowanie zmian zachodzących w obszarze treści audio dostępnych na polskim rynku. Pierwsza edycja badania została przeprowadzona w 2023 roku, druga – w 2024 roku.

Projekt realizowany jest przez Adres:Media i Kantar Polska na zlecenie Komitetu Badań Radiowych.