From radio with love, czyli zakochani na fali - Walentynki w radiu

Zdecydowana większość Polaków obchodzi Walentynki. Oczywiście tegoroczne będą wyjątkowe – bez romantycznych kolacji w restauracjach, skupimy się zatem bardziej na prezentach i upominkach dla swoich najbliższych. Koniec stycznia i początek lutego to idealny moment dla producentów biżuterii, zegarków, kosmetyków, gadżetów, a nawet słodyczy, by zareklamować się i zaprezentować swoje produkty jako idealny miłosny podarunek – radio jest do tego świetną platformą, bo wszystkie stacje szykują w tym okresie specjalne akcje specjalne, programy i konkursy, a anteny zdominowane są przez miłość.

Dla Polaków miłość to jeden z najważniejszych aspektów życia. 90 proc. uważa, że nadaje ona sensu, 77 proc. wierzy, że prawdziwa miłość istnieje i doświadczają jej każdego dnia. Zdecydowana większość (84 proc.) uważa, że kobiety i mężczyźni różnią się w podejściu do miłości. Wg ankietowanych kobiety odczuwają ją w bardziej emocjonalny sposób, mężczyźni natomiast – w opinii badanych – podchodzą do miłości bardziej zadaniowo i racjonalnie. Jedni i drudzy uwielbiają ją jednak celebrować i gremialnie obchodzą Walentynki.


POLACY KOCHAJĄ 14 LUTEGO!

Aż 82% Polaków deklarowało w ub.r., że będzie obchodzić to święto. I dotychczas nie szczędzili pieniędzy na prezenty i upominki. W ub.r. Mastercard zaprezentował dane dotyczące płatności w okresie Walentynek. Korzystając z kart firmy w latach 2017-2019 zapłacono za zakupy związane ze świętem zakochanych łącznie 259 mln zł, co oznaczało wzrost w tym okresie aż o 63 proc. Wciąż chętnie kupujemy kartki walentynkowe – w ciągu roku wydatki na ich zakup wzrosły o 12 proc. Kartka zdaje się jednak być wyłącznie dodatkiem do głównej niespodzianki. Aż o 113 proc. wzrosły bowiem wydatki na kwiaty. Kupujemy też więcej biżuterii dla swoich ukochanych – w ciągu dwóch lat wydatki na „błyskotki” wzrosły o 34 proc.


PREZENTY JESZCZE BARDZIEJ ISTOTNE…

Tegoroczne wydatki oczywiście mogą okazać się zupełnie inne, szczególnie ze względu na zamknięte restauracje i brak możliwości spędzenie romantycznego wieczoru przy kolacji i lampce wina. Tym bardziej w cenie mogą okazać się wszystkie prezenty materialne – od wspomnianych kartek przez bombonierki i markowe alkohole, po kolczyki, wisiorki czy eleganckie zegarki. To świetny czas dla producentów upominków i prezentów by zareklamować się, a radio jest idealną do tego platformą.

Pierwsza połowa lutego w stacjach radiowych tradycyjnie przebiega pod znakiem czerwonego serca. Na antenach mnóstwo jest konkursów, programów i akcji nawiązujących do Walentynek, a 14 lutego wiele stacji dodatkowo gra dużo więcej miłosnych ballad.


SŁUCHACZE – RODZINNI, LUBIĄCY ZAKUPY, GADŻECIARZE

Reklama w takim otoczeniu daje możliwość dotarcia z komunikatem do słuchaczy, wprowadzonych przez rozgłośnię w romantyczny nastrój.

Tym bardziej, że słuchacze radia w Polsce doceniają wartości rodzinne i miłość. 80 proc. z nich deklaruje, że rodzina jest dla nich ważniejsza niż kariera, a 73 proc. – że spędzanie czasu z rodziną sprawia przyjemność.

Słuchacze polskich stacji to także osoby, które nie stronią od zakupów, nawet w czasie pandemii. 43 proc. twierdzi, że robienie zakupów sprawia im przyjemność, a co trzeci – że kupuje rzeczy reklamowane w radiu i telewizji.

Słuchacze to też osoby ceniące sobie jakość (48 proc.), lubiący kupować drobiazgi i gadżety (29 proc.), czasem kupujące rzeczy niepotrzebne w danej chwili (38 proc.).


WALENTYNKI ON AIR W PRAKTYCE

Stacje radiowe przygotowują dla swoich słuchaczy, często we współpracy z kluczowymi reklamodawcami, specjalne wydarzenia i akcje. Radio ZET już po raz siódmy zaprasza zakochanych na romantyczny weekend do Zamku Ryn, z uroczystą kolacją w stylowych wnętrzach oraz specjalnie zaaranżowanym, kameralnym koncertem. Podczas tego niezwykłego wieczoru zagra Lanberry, zwyciężczyni Festiwalu w Opolu 2020 w konkursie „Premiery”. Biorący udział w konkursie opowiedzą, za co kochają swoje drugie połówki. Gospodynią akcji jest Beata Tadla, autorka programu „ZET jak związki”.

Z kolei Grupa RMF zrealizowała akcję promującą markę MENTOS STRAWBERRY MIX. Oprócz konkursu, w którym poszukiwano pomysłów na oryginalne Walentynki, przeprowadzono też specjalną akcję „Łączymy zakochanych”. RMF FM na antenie łączyło osoby, które z różnych powodów musiały spędzić ten wyjątkowy dzień z dala od siebie i umożliwiało przekazanie miłosnego wyznawania na falach eteru. Całość wspierana była sponsoringami programów standardowych w RMF FM i RMF MAXXX oraz kampanią w Internecie.

Radio Złote Przeboje przeprowadziło rok temu konkurs, którego partnerem był L’Oreal. Dla osób, które podzieliły się najbardziej zaskakującym, nieoczywistym, romantycznym wyznaniem miłosnym czekały bilety na koncert Celine Dion oraz zestawy kosmetyków L’Oreal.

Również w ubiegłym roku na antenie Radia ESKA, Radia VOX FM i Radia WAWA przez cały dzień rozdawana były nietypowe pizze w kształcie serca, od Telepizzy. Wewnątrz każdego pudełka, na opakowaniu, znajdowała się też indywidualna dedykacja od osoby, która wygrała nagrodę, dla jej Walentynki.

14 lutego można też ogrywać w sposób przekorny, jak miało to miejsce w nagrodzonej brytyjskiej kampanii batoników KitKat z 2017 roku. W jednej z nietypowych reklam narrator sugerował kilka dość oryginalnych sposobów świętowania tego dnia: od kilkunastu czerwonych róż w blenderze po spłaszczenie pudełka czekoladek przez monster trucka. Przesłaniem była przerwa – także od Walentynek – wraz z KitKatem.

Autor: Krzysztof Głowiński, Grupa RMF

Źródła:
1) „Jak kochają Polacy?”, ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sympatia.pl, CAWI, n=1016, BBD, n=42, 2019
2) „Walentynki 2020 z perspektywy Polaków”, serwis Prezent Marzeń, CAWI, n=1003, 01.2020
3) badanie „Mastercard Love Index 2020”
4) TGI, Kantar Polska, 01-09.2020