Radio niezmiennie głównym źródłem treści audio

Krzysztof Głowiński

kobiece ucho nadstawione do słuchania na żółtym tle

Radio pozostaje głównym źródłem treści audio zdecydowanie pokonując inne płatne i bezpłatne źródła, takie jak platformy streamingowe, podcasty czy własna muzyka odtwarzana z plików – wynika z kolejnej edycji amerykańskiego badania „Share of Ear” realizowanego przez Edison Research.

Aż 40 proc. czasu poświęconego na konsumpcję treści audio przez dorosłych Amerykanów przypada na radio. Na drugim miejscu plasuje się YouTube, na który przypada jednak zaledwie 12 proc.

Biorąc pod uwagę wyłącznie źródła bezpłatne i nadające reklamy, pozycja radia jest jeszcze silniejsza – w tej kategorii aż 76 proc. czasu słuchania przypada na to medium, to o 2 punkty proc. więcej niż rok wcześniej.

Radio ma oczywiście najsilniejszą pozycję wśród osób dorosłych, które relatywnie rzadziej niż młodzi korzystają z podcastów czy platform streamingowych typu Spotify czy niedostępna w Polsce Pandora. Jednak nawet w najmłodszej grupie, wśród osób w wieku 18-34 lata to radio jest głównym i najważniejszym dostawcą treści audio spośród wszystkich bezpłatnych platform. Aż 59 proc. czasu poświęcanego przez młodych na konsumpcje treści audio przypada na radio, podczas gdy na podcasty – 21 proc.

W Ameryce, podobnie jak w Polsce, radio króluje wśród wszystkich mediów w samochodzie. U nas w ub.r. aż 11,8 mln osób włączało radio w aucie codziennie. W Stanach na radio przypada aż 88 proc. czasu poświęconego na słuchanie w samochodzie i wynik na tak wysokim poziomie utrzymuje się od wielu lat, pomimo rozwoju platform streamingowych i łatwiejszego dostępu do internetu mobilnego.

Skąd aż tak wysokie wyniki? Kierowcy włączają radio automatycznie, słuchanie radia relaksuje, odstresowuje i pozwala odciąć się od świata zewnętrznego (ang. cocooning – megatrend prognozowany już w latach 80., który polega na separowaniu się od zbyt wielu bodźców i tworzeniu własnej, bezpiecznej strefy). Kierowca i pasażerowie mogą skupić się podczas jazdy na muzyce, ulubionym programie czy wiadomościach, a także na reklamie radiowej. Z punktu widzenia reklamodawców radio jest wyjątkowo cenne, bo często towarzyszy klientom w drodze do sklepów czy supermarketów i jest jednym z ostatnich mediów, z jakim mają kontakt przed podjęciem decyzji zakupowej.

O badaniu

Co kwartał Edison Research bada 1000 osób w wieku powyżej trzynastego roku życia na temat ich nawyków słuchania treści audio. Respondenci prowadzą dzienniczki słuchalności, w których wskazują jak często w ciągu doby słuchają radia, podcastów, czy treści za pośrednictwem popularnych platform streamingowych. Każde opublikowane przez Edison Research badanie odzwierciedla zwyczaje 4000 respondentów. Edison Research prowadzi badania słuchalności radia od przeszło 20 lat w Stanach Zjednoczonych, odpowiada również za sondaże exit poll wszystkich wyborów krajowych dla amerykańskich sieci telewizyjnych.

Krzysztof Głowiński, Grupa RMF