Radio skutecznie pomaga marketerom w dotarciu do kobiet [Dzień Kobiet]
Kobiety to bardzo atrakcyjny target dla marketerów z wielu branż i sektorów, bo wg wielu badań to one podejmują w gospodarstwach codzienne decyzje zakupowe, są głównymi konsumentkami kosmetyków, odpowiadają za zakupy dla dzieci. Radio jest jednym z najlepszych środków dotarcia do tej grupy – codziennie ponad 10 mln kobiet słucha radia. A rozgłośnie adresują specjalnie do kobiet wiele audycji, zaś na przełomie lutego i marca – w okresie poprzedzającym Dzień Kobiet – pojawia się wiele akcji specjalnych oraz konkursów dla i o kobietach.
Polki: heavy-userki radia
Codziennie radio włącza 10,1 mln kobiet w Polsce, każdego tygodnia jest to już 13,5 mln, czyli 88 proc. wszystkich mieszkanek kraju.
Wg badania Radio Track, kobiety są heavy-userkami radia – co czwarta spędza z radiem ponad 6 godzin dziennie. Peak słuchalności można zauważyć w godzinach przedpołudniowych, jednak bardzo wysoka słuchalność utrzymuje się w zasadzie przez cały dzień – na poziomie powyżej 20 proc. notowana jest w dni powszednie od godz. 8 aż do 16.
Radio jest też bardzo często ostatnim medium, z którym słuchaczki mają kontakt tuz przed decyzjami zakupowymi – w drodze do sklepów radio towarzyszy w samochodzie, a komunikaty reklamowe są wtedy niezwykle skuteczne. To dlatego tak wiele sieci handlowych reklamuje się niezwykle chętnie w sobotnie przedpołudnia i wczesne popołudnia, bo soboty są często tymi dniami, kiedy robione są duże zakupy w super- i hipermarketach.
Kobiety decydują o wyborach zakupowych w polskich domach
Kobiety są ważną grupa docelową dla reklamodawców z różnych branż, bo to one podejmują w polskich gospodarstwach domowych decyzje zakupowe. Wg badania TGI, 83 proc. deklaruje, że robi codzienne zakupy, tyle samo uważa się za osobę prowadzącą dom. Aż 87% wskazuje siebie, jako osobę decydującą o zakupach żywnościowych.
Blisko połowa respondentek deklaruje, że lubi wszelkiego rodzaju zakupy. Co trzecia przyznaje, że kupuje produkty reklamowane w radiu lub telewizji, a co czwarta – że miewa ochotę kupić reklamowane produkty.
Dzień Kobiet – idealny moment dla reklamodawców
Dotarcie z przekazem reklamowym w radiu właśnie do kobiet jest szczególnie ułatwione zwłaszcza na początku marca, kiedy to wiele rozgłośni radiowych skupia się na obchodach Dnia Kobiet. Na antenach pojawiają się konkursy, akcje specjalne i zabawy adresowane do kobiet lub ze specjalnymi nagrodami dla nich. Obecność z własnym przekazem reklamowym jest szansą dla marketerów na zaistnienie w sprzyjającym środowisku, które wzmacnia komunikat reklamodawcy.
W tym roku np. Radio ESKA rozciągnęło obchody Dnia Kobiet aż na siedem dni. W ramach „Tygodnia Kobiet w Radiu ESKA” każdy słuchacz będzie mógł zgłosić swoją żonę, partnerkę, dziewczynę, mamę albo inna bliską kobietę, a stacja wybranym paniom wręczy 300 zł na „damskie zakupy” i paczkę prezentów.
Również przez tydzień trwać będzie plebiscyt Radia Pogoda na najpiękniejszą kobiecą piosenkę. Wyniki plebiscytu zaprezentowane będą 8 marca na antenie stacji.
RMF FM na 8 marca przygotował specjalny konkurs, w którym słuchaczki będą mogły wygrać upominki nie tylko dla siebie, ale też dla koleżanek. Wystarczy, by na stronie rmf.fm opisały w kilku słowach swoją najlepszą przyjaciółkę.
Radio ZET po raz siódmy zabierze na Babski Weekend 10 par słuchaczek. W ramach wyjazdu do ApartHotelu Termy Uniejów panie będą ładowały baterie i odpoczywały od trosk codzienności. Kosmetyczki, fryzjerzy, oraz inne atrakcje uczynią ten czas niezapomnianym.
W Radiu Złote Przeboje cały 8 marca poświęcony będzie tematyce kobiecej. Już od samego rana słuchacze będą mogli sprawdzić, czy prowadzący poranek stacji Kamil Baleja sprawdzi się w codziennych czynnościach przypisanych do dziewczyn – czy będzie potrafił nałożyć hybrydę albo zrobić makijaż. W ciągu dnia natomiast w konkursie antenowym do wygrania będą niezwykłe prezenty od słuchaczy dla kobiet ich życia.
źródła danych: Radio Track / TGI, Kantar Polska, 01-12.2020, target: kobiety
Opracowanie: Krzysztof Głowiński, Grupa RMF