Najważniejsze radiowe wydarzenia kwietnia – prasówka

4 maja 2022

niebieski mikrofon na żółtym tle

W kwietniu branżowe portale medialne m.in. podsumowywały reklamowy rynek radiowy po pierwszym kwartale, relacjonowały audyt badania Radio Track i opisywały nowe badanie słuchalności, które na zlecenie państwowego KIM-u realizuje nikomu nieznana firma. Były też doniesienia o nowej ramówce Radia ZET, trasie koncertowej „Lato #naMAXXXa”, starcie Radia Z Wami FM i audycji „Nagłe zastępstwo” w TOK FM. Szczegóły w „Prasówce I Love Radio”, czyli przeglądzie wydarzeń z rynku radiowego.

Wydatki na reklamę radiową na stabilnym poziomie. Mimo wojny w Ukrainie pierwszy kwartał dla reklamy radiowej był dobry – oceniają przedstawiciele nadawców w rozmowach z „Presserwisem”. Ewa Rosiewicz, dyrektorka biura reklamy i członkini zarządu Eurozetu uważa, że rynek radiowy był na „zdecydowanym plusie” w porównaniu z 2021 rokiem, po bardzo dobrym styczniu i lutym. Jak mówi Maciej Moszczyński, dyrektor zarządzający Tandem Media (broker reklamy radiowej i kinowej Agory), słabszy reklamowo dla wszystkich mediów był marzec, kiedy wielu marketerów, mających powiązania z Ukrainą i ogólnie ze Wschodem, ograniczyło lub anulowało kampanie. Tomasz Ramza, Dyrektor Generalny Działu Sprzedaży Grupy RMF dodaje, że kwiecień pod względem wydatków wygląda w radiu już lepiej i przewiduje odbicie w dalszej części roku. → Presserwis

Badanie Radio Track przeszło niezależny audyt. Przeprowadził go międzynarodowy instytut CESP (Centre d’Étude des Supports de Publicité), specjalizujący się w doradztwie i kontroli pomiaru mediów. W opinii przedstawicieli instytutu, Radio Track jest jednym z najlepiej zaprojektowanych badań radia i został określony mianem badania premium. W raporcie pokontrolnym audytorzy CESP piszą m.in., że metodologia Radio Track jest zgodna ze światowymi standardami i gwarantuje właściwe odzwierciedlenie poziomu słuchalności radia – zarówno jako medium ogółem, jak i wyników poszczególnych stacji. → Wirtualne Media

Wystartowało nowe badanie słuchalności realizowane na zlecenie państwowego Krajowego Instytutu Mediów powołanego przez KRRiT. Wykonywane jest metodą wywiadów telefonicznych, czyli dokładnie tak samo, jak obecnie obowiązujący standard – badanie Radio Track. Badanie KIM-u realizuje firma Alternatywa Polska, która dostała za to zlecenie 23 mln zł (bez przetargu). Jak pisze Press.pl, nie jest ona znana ani branży medialnej, ani badaczom. Zarząd Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku w piśmie do kierownictwa KIM stwierdził, że na tak duże zamówienie powinno zostać przeprowadzone postępowanie przetargowe i niezrozumiałe jest „zaproszenie do negocjacji firmy, która jest znana w środowisku jako dostawca sprzętu biurowego i komputerów”. Komercyjni nadawcy radiowi podkreślają, że obecnie jedynym uznanym za standard rynkowy źródłem pomiaru zwyczajów słuchania radia jest badanie Radio Track. → Press.pl (1), Press.pl (2)

Radio ZET wprowadziło nową ramówkę. Nowymi prowadzącymi porannego pasma „Dzień dobry bardzo” zostali Marek Starybrat i Robert Motyka. Kolejnymi pasmami w dni powszednie są „Dzień dobry bardziej” Eweliny Pacyny i „Chwytaj dzień” Roberta Karpowicza. Nowym programem jest popołudniowy magazyn informacyjno-rozrywkowy Agnieszki Kołodziejskiej „Dzieje się w Radiu ZET”, z relacjami reporterów stacji z całej Polski i świata oraz rozmowami ze słuchaczami. Wieczory to pasmo Marcina Sońty i Michała Korościela „Szczyt wszystkiego” oraz „Plus/minus lista” Marcina Wojciechowskiego. → Wirtualne Media

Startuje 5. edycja letniej trasy RMF MAXXX. Trasa „Lato #naMAXXXa” wystartowała 1 maja w Gorlicach, później radio odwiedzi też m.in. Wałbrzych, Kozienice, Głogów, Wodzisław Śląski i  Malbork, a zagrają takie gwiazdy jak Cleo, Vito Bambino, Kasia Nosowska, Feel, Gromee, Roksana Węgiel i Sylwia Grzeszczak. → Portal Medialny

Wystartowało internetowe Radio Z Wami FM radio dla mniejszości ukraińskiej. Rozgłośnię uruchomiło powiązane z Grupą ZPR Media Stowarzyszenie Rozwoju Rozgłośni Radiowej w Elblągu, nadawca Radia Eska Braniewo. W ramówce są m.in. serwisy informacyjne, wywiady oraz poradniki dla uchodźców z Ukrainy, którzy przybyli do Polski. Wszystkie audycje są realizowane w języku ukraińskim, a w oprawie muzycznej stacji znalazły się najpopularniejsze ukraińskie przeboje. To już kolejna stacja radiowa dla uchodźców uruchomiona przez polskich nadawców: od 2 marca nadaje RMF Ukraina, a od 28 marca – Radio ZET Ukraina. → Wirtualne Media

RMF Classic ma nową aplikację mobilną. Dzięki niej można nie tylko słuchać radia, ale też mieć dostęp do uruchomionej na początku roku platformy RMF Classic+, która oferuje m.in. stream bez reklam, podcasty i dodatkowe audycje. Aplikację można też łatwo połączyć z dowolnym systemem audio, np. w samochodzie. → Wirtualne Media

„Nagłe zastępstwo” nową audycja w Radiu TOK FM. Audycja ma charakter publicystyczny, z szerokim spektrum omawianych tematów, prowadzi ją Jakub Janiszewski. Nadawana jest w niedzielę w godz. 10.00-11.00, czyli w paśmie dotychczas zajmowanym przez wywiady Daniela Passenta, który zmarł w lutym br. → Wirtualne Media

Zmiany w zakopiańskim Radiu Alex. Stacja gra teraz muzykę góralską, pop, dance, disco-polo i „stare przeboje”, ma być też apolityczna, bo dotychczas mocno akcentowała swoją sympatię do prawicy. O zmianach zdecydowali właściciele radia, czyli polonijna firma Polamer z Chicago i Radio 90 z Rybnika. Redaktorem naczelnym przestał być jego założyciel Piotr Sambor, a zastąpił go na tym stanowisku Andrzej Mielimonka, założyciel Radia 90, związany również z Grupą RMF. → Onet.pl

Radio ZET ma nowe studio emisyjne. Nową scenografię studia zaprojektowała Katarzyna Kornelia Kowalczyk – scenograf i kostiumolog na co dzień współpracująca z teatrami, telewizjami i ekipami filmowymi. → SATinfo24.pl