Słuchacz na zakupach

Krzysztof Głowiński

Siatka z zakupami, leżąca na stole

Aż 93 proc. słuchaczy radia robi zakupy w super- i hipermarketach oraz dyskontach – dużo więcej niż przeciętni Polacy. 3/4 z nich kupuje w tego typu sklepach raz w tygodniu lub częściej. Reklama w radiu pozwala na efektywne i tanie dotarcie do potencjalnych konsumentów, a handel jest sektorem, który jest najaktywniejszy w radiu – zarówno pod względem czasu emisji reklam, jak i wydatków reklamowych.

Prawie wszyscy słuchacze radia w Polsce kupują w super- i hipermarketach lub w dyskontach – aż 93 proc. z nich deklaruje zakupy w tych sklepach. Ten odsetek w całej populacji jest znacznie niższy i wynosi 85 proc.

43 proc. słuchaczy radia kupujących w tego typu miejscach robi tam zakupy raz w tygodniu, kolejne 33 proc. – nawet częściej. Najczęściej wybierane są markety blisko domu – prawie 59 proc. korzysta z tych położonych w odległości maksymalnie 3 km od domu. Co nie zmienia faktu, że najczęściej udają się tam samochodem (77 proc.). Ten wybór jest o tyle oczywisty, że zakupy w super- i hipermarketach lub dyskontach to zazwyczaj większe zakupy na wiele dni, ponad połowa słuchaczy wydaje tam każdorazowo ponad 200 zł.

Slajd przedstawiający dane procentowe

Reklama radiowa dla firm z sektora handel to niezwykle skuteczny, a przy tym efektywny kosztowo sposób promocji. Radio daje możliwość wygenerowania dużej częstotliwości przekazu w krótkim czasie w bardzo konkurencyjnej cenie, co jest niezwykle istotne w przypadku wszelkiego rodzaju promocji i czasowych rabatów, które w sklepach zazwyczaj trwają tylko kilka dni. Dodatkowo radio jest często ostatnim medium, z którym mają kontakt klienci tuż przed zakupami – słuchają radia w samochodzie w drodze do sklepu.

Sektor handel jest najaktywniejszą grupą reklamodawców w rozgłośniach radiowych. W tym roku (od stycznia do października) jej cennikowe wydatki na radio stanowiły 42 proc. nakładów reklamowych z wszystkich branż. 40 proc. całego czasu reklamowego w radiu przypadało właśnie na spoty z kategorii handel.

Biorąc pod uwagę wyłącznie markety wielobranżowe i dyskonty o małej powierzchni oraz markety wielobranżowe o dużej powierzchni najaktywniejszymi reklamodawcami byli Lidl, Biedronka, Kaufland, Aldi i Carrefour.

najaktywniejsze brandy w kraju

Krzysztof Głowiński, Grupa RMF

Dane: zakupy słuchaczy w marketach: TGI, Kantar Polska, 07.2021–06.2022
wydatki reklamowe: Kantar Media, 01–10.2022, dane cennikowe bez autopromocji, podklasy: markety wielobranżowe i dyskonty o małej powierzchni, markety wielobranżowe o dużej powierzchni

Zdjęcie na grafice: Freepik