Polacy kochają radio za muzykę
Radio jest źródłem muzyki dla 81 proc. Polaków i jest to znacznie powyżej średniej światowej, która wynosi 71 proc. – wynika z tegorocznej edycji badania „Engaging with Music” zrealizowanego przez Międzynarodową Federację Przemysłu Fonograficznego (IFPI).
Według raportu „Engaging with Music” radio jest jednym z głównych źródeł muzyki dla słuchaczy na całym świecie i to właśnie muzyka jest głównym powodem, dla którego włączają oni radio:
- 73 proc. respondentów deklaruje, że słucha radia głównie dla muzyki,
- 67 proc. badanych włącza swoją ulubioną stację radiową ze względu na rodzaj granej muzyki,
- 63 proc. ankietowanych twierdzi, że nie słuchałoby radia, gdyby nie grało ono muzyki.
Tygodniowo ludzie na całym świecie spędzają na słuchaniu muzyki średnio aż 20,1 godz. – to jakby każdego tygodnia wysłuchać 402 trzyminutowych utworów. Wynik ten jest o blisko 2 godziny dłuższy niż w badaniu przeprowadzonym rok wcześniej, kiedy to średnia światowa wynosiła 18,4 godz.
Popularne źródła muzyki w Polsce
Radio pozostaje też kluczowym elementem muzycznego media miksu słuchaczy. Globalnie aż 17 proc. czasu poświęconego na słuchanie muzyki przypada właśnie na radio. W Polsce ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi aż 22 proc. W naszym kraju wyższy jest jedynie streaming na platformach wideo, który zajmuje 26 proc. czasu poświęconego na słuchanie muzyki. Kolejnymi najpopularniejszymi źródłami muzyki w Polsce są: płatny streaming audio (15 proc.) i odtwarzanie z zakupionych nośników typu CD, DVD, winyle czy pliki mp3 (10 proc.).
O badaniu
Dane opierają się na badaniach przeprowadzonych w czerwcu i lipcu 2022 r. w 22 krajach (w tym w Polsce), które objęły ponad 44 tys. respondentów w wieku od 16 do 64 lat. Panele były reprezentatywne na szczeblu lokalnym w każdym kraju.
IFPI reprezentuje światowy przemysł fonograficzny, zrzesza ponad 8 tys. wytwórni płytowych na całym świecie. Działa na rzecz promowania wartości nagrań muzycznych, prowadzenia kampanii na rzecz praw producentów nagrań i rozszerzania komercyjnego wykorzystania nagrań muzycznych na skalę światową.
Krzysztof Głowiński, Grupa RMF