Słuchalność radia w 2022 roku: blisko 20 mln słuchaczy dziennie i 26 mln tygodniowo

Radio pozostaje niezmiennie jednym z najpopularniejszych mediów w Polsce. Wg najnowszych danych w 2022 roku codziennie gromadziło 19,5 mln słuchaczy, czyli blisko 2/3 osób w wieku 15–75 lat. Co najmniej raz w tygodniu odbiorniki włącza 87% Polaków, co daje 25,9 mln osób – wynika z „Raportu RADIO 2022”, który w całości dostępny jest za darmo do pobrania tutaj.

Tak duża słuchalność (jedna z najwyższych w Europie) jest efektem m.in. przyzwyczajeń Polaków, którym radio towarzyszy w wielu miejscach i sytuacjach. Najwięcej słuchaczy włącza radio w samochodzie, codziennie to aż 11,6 mln osób – już czwarty rok z rzędu jest to najpopularniejsze miejsce słuchania. Na kolejnych miejscach plasują się dom (9,5 mln) i praca (3,8 mln).

W Polsce radio jest najpopularniejsze wśród dorosłych w wieku 25–59 lat. Ale nawet w najmłodszej grupie odbiorców jest to powszechne medium, blisko 80% osób w wieku 15–24 lata włącza radio minimum raz w tygodniu. Najwyższą słuchalność odnotowuje się wśród osób pracujących (89,3%). Rado dociera jednak też bardzo skutecznie do emerytów i rencistów (83,6%) i jest popularne wśród uczniów i studentów (78,6%).

zasięg tygodniowy radia w Polsce w 2022 roku

Radia słucha się stale przez cały dzień – od wczesnych godzin porannych po popołudniowe, w 2022 roku średnio przez 4 godz. i 14 minut dziennie. Wyraźny peak poranny widać w dni powszednie o godz. 8.00. Ale aż do 15.00 słuchalność utrzymuje się na poziomie powyżej 25%.

Osoby w różnym wieku mają różne przyzwyczajenia, jeśli chodzi o słuchanie radia. Najbardziej nietypowe wzorce można obserwować wśród słuchaczy z najmłodszej grupy. Peak poranny wśród osób w wieku 15–24 lata przypada już na godz. 7.00, a najwyższa słuchalność – na pory popołudniowe. Można to wiązać z nieco innym rytmem życia młodych dorosłych. Włączają oni radio najczęściej przed i po szkole czy zajęciach na studiach.

zasięg radia w pasmach godzinnych 2022

Najpopularniejszy i najbardziej ogólny w Polsce format – AC codziennie gromadzi 11 mln osób. Stacji wąsko sprofilowanych, grających w innych formatach, słucha codziennie 11,2 mln osób. Najpopularniejszy wśród formatów (poza AC) jest CHR – czyli stacje z dynamiczną, współczesną muzyką, adresowane głównie do młodszego odbiorcy. Ich zasięg to 14% – co daje aż 4,2 mln słuchaczy. Kolejnym formatem jest oldies, skierowany do osób dojrzałych i starszych – to ponad 6% zasięgu, czyli prawie 2 mln słuchaczy.

Porównując poszczególne formaty należy jednak brać pod uwagę ich potencjał – w poszczególnych formatach nadaje różna liczba stacji o bardzo zróżnicowanym zasięgu technicznym.

zasięg dzienny stacji wąsko sfromatowanych 2022

Pełny Raport „RADIO 2022” dostępny jest za darmo na stronie www.iloveradio.pl.

Analiza została przygotowana na podstawie badania Radio Track realizowanego przez Kantar Polska przez zespół porozumienia I LOVE RADIO (www.iloveradio.pl) – platformy wiedzy o rynku i reklamie radiowej adresowanej do specjalistów i profesjonalistów, tworzonej przez cztery grupy radiowe: Grupę Eurozet, Grupę Radiową Agory, Grupę RMF i Grupę ZPR Media.

 

Kontakt:
Kacha Szaniawska, project managerka I Love Radio
kontakt@iloveradio.pl