Radio z wyższą dynamiką wzrostu przychodów reklamowych niż średnia rynkowa

Krzysztof Głowiński

Rozgłośnie radiowe zarobiły na reklamach w 1. kwartale br. aż o 8,2% więcej niż rok wcześniej – wynika z najnowszego raportu Publicis Groupe. To druga najwyższa dynamika spośród wszystkich mediów i znacznie wyższa niż średnia rynkowa.

Radio zarobiło na reklamach w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2023 roku 173 mln zł netto (wg estymacji domu mediowego Publicis Groupe). To o 8,2% więcej niż w tym samym okresie ub.r. Jest to najwyższa dynamika wszystkich klas mediów – pomijając kino, które urosło r/r o 36,4%, co jest jednak wynikiem niskiej ubiegłorocznej bazy (kina wciąż zmagają się z popandemicznym kryzysem).

Internet zanotował wzrost o 7,9%, outdoor o 5,6%, a telewizja o 4%. Spadki zanotowała prasa: magazyny o 9,5%, a dzienniki o 4,1%.

Radio utrzymuje też bardzo stabilny udział w torcie reklamowym, a nawet zanotowało niewielki wzrost – z 6,7% do 6,8% w 1. kw. br. Na pozycję radia nie wpływa umacnianie się internetu, który rośnie głównie kosztem telewizji (którą wyprzedził w 2021 roku).

W 1. kwartale 2023 roku dziewięć sektorów zwiększyło swoje inwestycje na radio. Największy wzrost wolumenu budżetów reklamowych odnotowano w przypadku lidera rynku radiowego, czyli sektora handel – o niemal 8,8 mln zł (więcej o 12,2%). Na rynek reklamy radiowej powrócił sektor motoryzacja – drugi pod względem wolumenu wzrostu (więcej o 5,4 mln zł, dynamika 58,7%), zaś na trzecim miejscu znalazł się sektor finanse ze wzrostem o 2,3 mln zł (dynamika 37,3%). Pozostałe zwyżkujące sektory, m.in. media, podróże i turystyka, hotele i restauracje, komputery i audio video wydały więcej łącznie o 3,7 mln zł.

Jak wynika z analiz, siedem sektorów zredukowało budżety reklamowe, m.in. farmacja, telekomunikacja oraz higiena i pielęgnacja.