Eventy, podcasty... czyli radio poza schematem!

Są Klienci, którzy swoją komunikację ograniczają wyłącznie do komercyjnych treści w blokach reklamowych, są też tacy którzy słyną z niestandardowych działań, gdzie zacierana jest granica pomiędzy reklamą a działaniem redakcji. Jedno jest pewne – content króluje w każdej z możliwych postaci.

W radiu można poeksperymentować, wyjść poza utarty schemat. Można bardzo zgrabnie połączyć działania w blokach reklamowych z działaniami niestandardowymi, gdzie wpiszemy się w komunikację klienta przy zastosowaniu zgrabnych mechanizmów contentowych.

Jak to się robi? Nawet w bardzo trudnym, bo dotkniętym pandemią, roku 2020, stacje radiowe wraz z reklamodawcami niejednokrotnie udowodniły, że nie brak im pomysłów.

PODCASTY

Podcasty i jeszcze raz podcasty! Obecnie świat mediów podcastami stoi. Inaczej określamy je „audycjami na życzenie”. Zawsze na wyciągnięcie ręki – „co chcemy i kiedy chcemy”.

Stacje radiowe idealnie wpisują się w ten trend. Przykładem akcji realizowanej w tej właśnie formie są  działania na platformie internetowej TOKFM.PL, gdzie w partnerskiej współpracy z dużym serwisem ogłoszeniowym powstał cykl podcastów „Dobra praca” kierowany do internautów zainteresowanych rozwojem zawodowym, rynkiem pracy i branżą HR.  Pomysłodawczynią i autorką podcastu jest dziennikarka TOK FM Zuzanna Piechowicz.

Inną akcją, która wykorzystała siłę podcastów, były działania przeprowadzone również przez platformę internetową TOKFM.PL oraz jednego z wiodących producentów aut. Akcja działała pod hasłem „Auto w firmie w czasie pandemii”. Dzięki współpracy dziennikarzy i ekspertów powstało merytoryczne i praktyczne kompendium wiedzy na temat motoryzacji, zakupu aut, a także elektromobilności.

Z kolei serwis ESKA.PL ruszył z podcastami poświęconymi pomocy przedsiębiorstwom w czasie pandemii. Podcasty powstały przy współpracy z jednym z banków. Cykl zawierał kilka materiałów skierowanych do małych i dużych przedsiębiorców, a głównym celem całej komunikacji jest poinformowanie o pomocy jaką oferuje Państwo w czasach pandemicznych.

Również Grupa RMF rozbudowała ofertę podcastową dla swoich Słuchaczy. Jednym z cykli produkowanych specjalnie na zamówienie reklamodawcy – lidera  branży fotowoltaicznej, był „Fotowoltaika dla laika” dostępny na portalu RMFon.pl. W każdy poniedziałek w kolejnych odcinkach opowiadano między innymi o opłacalności tego rozwiązania, o procesie montażu instalacji, o tym, co należy wiedzieć przed założeniem własnego systemu.

EVENTY

Niestety czas pandemii znacznie utrudnił działania eventowe. Jednak są akcje, które udało się bezpiecznie przeprowadzić nawet w tych trudnych czasach. Dodatkowo bardzo modne stały się wirtualne wydarzenia, koncerty, spotkania z gwiazdami czy celebrytami. Pozwoliło to słuchaczom choć na chwilę wrócić do „normalności”.

Radio ESKA w ramach akcji „ESKA tankuje do pełna” wyruszyło na ulice największych miast, gdzie można było zgarnąć cały bak paliwa, wszystko przy zachowaniu wszelkich środków bezpieczeństwa w stosunku do panującej sytuacja covidowej.

W innym projekcie – „Popłyń z ESKĄ” – radio pozwoliło swoim słuchaczom choć na chwilę zapomnieć o braku wakacji podczas pandemii i zabrało ich na tropikalne baseny pod Warszawą. Wydarzenie uwieńczył koncert Cleo, a sami słuchacze mogli rozkoszować się gorącym klimatem, zapominając na chwilę o pandemii.

Z kolei Radio ZET we wrześniu zorganizowało w Wałbrzychu wspólne „Sprzątanie Świata”. Wszystko to z racji 30. urodzin radia. Z tej okazji zostało posadzonych też 30 drzew. Działania były bardzo mocno skupione na promowaniu ekologii, recyklingu oraz ogólnie pojętej ochrony środowiska.

Innym przykładem akcji, w której została wykorzystana forma eventu jest „Wielka Trasa Śniadaniowa Radia ZET”, podczas której stacja odwiedziła 12 miast. A posiłki serwowały gwiazdy rozgłośni np. m.in. byłoby bardziej zgrabne zamiast np. Kamil Nosel, Michał Korościel. Słuchacze mogli spotkać swoich ulubionych prowadzących oraz wspólnie z nimi zjeść śniadanie i wypić kawę.

RMF FM z kolei ruszyło w Polskę i w ramach projektu „Przebojowa firma – podaj dalej” wspomagało małe przedsiębiorstwa w czasie lockdownu. Wyróżnione firmy otrzymywały certyfikaty „Firma polecana przez Słuchaczy RMF FM”, promocję na antenie stacji oraz w mediach społecznościowych. Działania miały na celu wsparcie lokalnych małych firm,  które podczas pandemii ucierpiały najbardziej.

Z kolei RMF MAXXX dołączyło do muzycznego wydarzenia #RadioRave, które połączyło siedem europejskich rozgłośni radiowych nadając jeden, wspólny program. Na antenie można było usłyszeć gwiazdy muzyki klubowej m. in. David Guetta, Martin Garrix, Alan Walker, Gromee i innych. W taki sposób sympatycy klubowych brzmień mogli choć na chwilę zapomnieć o pandemii i posłuchać swoich ulubionych wykonawców.

Rok 2020 z racji lockdownu był rokiem zwrotnym, w dalszym ciągu marki komunikują się poprzez standardowe formy promocji, ale jednocześnie chcą eksperymentować, wychodzić poza utarte schematy. Tym bardziej, że wraz z kryzysem zmieniła się hierarchia potrzeb konsumentów.  Nie od dziś wiadomo, że kryzys to dobry moment do zdobywania udziałów w rynku i budowania marki. Firmy, które jako pierwsze zareagowały w swoich przekazach reklamowych i dostosowały komunikat, mogą zyskać wizerunkowo, o ile już nie zyskały.

Opracowała: Dorota Pawlikowska, Dział Wsparcia Sprzedaży, Radio, Magazyny, Internet, Grupa ZPR Media