Kryzys? Radio najszybszym i najpewniejszym źródłem informacji!

W czasach kryzysowych, a do takich niewątpliwie należy epidemia koronawirusa, radio jest jednym z głównych źródeł informacji. Jest medium bardzo szybkim, pewnym, serwującym sprawdzone i rzetelne informacje, odpornym na fake newsy dzięki weryfikacji napływających wiadomości przez dziennikarzy. I właśnie w trudnych okresach to do radia zwracają się odbiorcy w poszukiwaniu najświeższych doniesień, ale też szukając wytchnienia i rozrywki.

Radio już niejednokrotnie pokazało, że w sytuacji tragedii, katastrofy czy klęski żywiołowej jest w stanie zareagować błyskawicznie. Dla wielu osób to właśnie radio było tym medium, z którego dowiedzieli się o niespodziewanych wydarzeniach. Każda redakcja jest bowiem w stanie na bieżąco modyfikować program i złamać ramówkę gdy dociera tzw. breaking news.

Tak było w przypadku ataków terrorystycznych na World Trade Center w 2001 roku. Pomimo, że pierwsze informacje dotarły zaledwie kilkanaście minut przed godziną 15 czasu polskiego, czyli przed emisją regularnych wydań serwisów informacyjnych, wiele stacji zdecydowało się nie czekać i nadać nadzwyczajne wydanie serwisu. A potem – całkowicie zmienić ramówkę i poświęcić program tylko temu tematowi. Radio było też tym medium, które jako jedno z pierwszych poinformowało o katastrofie w Smoleńsku. To z radia słuchacze dowiadywali się o kolejnych szczegółach dotyczących wypadku, kolejne nazwiska ofiar, a później, wspólnie z prezenterami przeżywali żałobę.

Ale radio w sytuacjach kryzysowych nie tylko informuje, ale też realnie pomaga. Tak było m.in. w czasie powodzi tysiąclecia w 1997 roku. Rozgłośnie radiowe nie tylko podawały najświeższe informacje, ale też doradzało, jak radzić sobie w zaistniałej sytuacji, część stacji włączyła się też w organizację pomocy charytatywnej dla powodzian.

Właśnie dlatego, że radio już wielokrotnie sprawdziło się jako najważniejsze źródło sprawdzonych wiadomości, Polacy mają do niego największe zaufanie. Dowodzą tego dane z raportu Europejskiej Unii Nadawców „Zaufanie do mediów”, w którym rok rocznie radio zajmuje pierwsze miejsce wśród mediów o najwyższym poziomie zaufania. Jednocześnie radio ma jeden z najniższych wskaźników nieufności.

Na radio jako ważne źródło informacji wskazuje też badanie TGI. Połowa ankietowanych deklaruje, że zawsze słucha radia uważniej, gdy nadawany jest serwis informacyjny. Z kolei rozgłośnie lokalne okazują się być szczególnie ważne, gdy istotne jest pozyskiwanie wiadomości z tzw. „własnego podwórka” – z miasteczka, miasta czy regionu. Obecnie w Polsce istnieje aż ok. 270 takich stacji, a każda z nich nadaje codzienne lokalne serwisy informacyjne i programy publicystyczne. To właśnie te stacje zapewniają słuchaczom wiedzę o przysłowiowej dziurze w drodze tuż obok domu, a w czasach kryzysu o tym gdzie szukać pomocy w swojej okolicy. Co trzeci ankietowany w badaniu TGI wskazuje, że woli radio lokalne, bo nadaje lokalne wiadomości.

Autor: Krzysztof Głowiński, Grupa RMF