Radio coraz bardziej mobilne [ANALIZA]

ZOBACZ INFOGRAFIKĘ

Tradycyjny odbiornik radiowy jako źródło muzyki znika powoli z życia młodych słuchaczy na rzecz smartfonu i komputera stacjonarnego lub laptopa. Takie wnioski płyną z raportu „Słuchanie muzyki” CBOS wg. którego 72% osób w wieku 18-24 lata na ogół korzysta ze smartphona lub klasycznego telefonu w celu dostępu do utworów w wersji cyfrowej.

Czy wobec internetowej ofensywy radio pod względem przekazu treści muzycznych jest dziś na straconej pozycji? Niekoniecznie. Radio ma swoje mocne atuty: jest bowiem czymś więcej niż playlistą – jest medium oferującym kontakt. Radio uwalnia od samotności i złego nastroju, jest w istocie jedynym darmowym, absolutnie nieszkodliwym (bez skutków ubocznych), aczkolwiek często uzależniającym, antydepresantem. Oferuje kontakt, informację, rozrywkę i muzykę najwyższej jakości – idealnie dobraną do preferencji konkretnego odbiorcy.

Prawdziwym wyzwaniem dla marek radiowych jest dziś zatem: jak przenieść się z tradycyjnego odbiornika w świat Internetu. Jedną z odpowiedzi tradycyjnych stacji radiowych na współczesne wyzwania są ich nowe formy obecności w Internecie, szczególnie w mobilnych apkach.

Pierwszą w Polsce stacją radiową, która zrealizowała spektakularną akcję promującą swoją mobilną apkę było Radio ESKA. Jesienią 2017 roku stacja ogłosiła „Sezon na Jabłka”, dając osobom, słuchającym Radia ESKA za pośrednictwem apki w smartfonie, możliwość wygrania najnowszych produktów Apple’a – do konkursu można się było zgłosić wyłącznie za pośrednictwem aplikacji mobilnej Radia ESKA.

Akcja spotkała się z bardzo dużym odzewem wśród słuchaczy Radia Eska, w wyniku którego, dwukrotnie wzrosła średnia dzienna liczba instalacji aplikacji.

Stacje pracują też intensywnie nad rozwojem swoich mobilnych apek. Większość z nich stara się oferować w aplikacji dodatkowy content: newsy, podcasty, treści wideo, listy hitów, informacje o nowościach muzycznych, możliwość sprawdzenia, co było/będzie grane itd. Aplikacje są też wykorzystywane do kontaktu ze słuchaczami, dając im możliwość zgłaszania się do konkursów, przesyłania do stacji nagrań dźwiękowych, zdjęć, filmów itp.

Ewenementem wśród aplikacji radiowych jest apka BBC, wyróżniająca się nie tylko unikatowym designem, ale też gigantyczną ilością dodatkowego contentu (podcasty, sesje wideo Live Lounge, dokumenty/reportaże, słuchowiska, audycje edukacyjne, autorskie audycje muzyczne, rozrywkowe i sportowe, performances & events i wiele innych).

Nowym trendem jest umożliwienie słuchaczowi za pośrednictwem mobilnej apki ingerowania w treść programu. Takie rozwiązania proponują słuchaczom m.in. brytyjskie radio Capital FM oraz niemieckie RTL Radio. Najpopularniejsza londyńska stacja CHR, Capital FM, wprowadziła opcję My Capital, promowaną sloganem „radio like never before” („radio jak nigdy dotąd”). Jeśli słuchaczowi nie odpowiada emitowana właśnie piosenka, może „przeskoczyć” do kolejnego utworu (w praktyce przełącza się z radia live na dedykowany stream imitujący żywe radio), może też decydować, co ma być grane częściej, a co rzadziej, oglądać promowane na antenie treści wideo itp.

Ciekawe podejście do obecności radia w Internecie zaprezentowali z inicjatywy BBC brytyjscy radiowcy (a ich śladem radiowcy w siedmiu innych krajach), tworząc, niejako „ponad podziałami”, wspólną platformę pod nazwą Radioplayer (player internetowy i aplikacja mobilna), umożliwiającą słuchanie 500 brytyjskich stacji radiowych. Jest to wyjście naprzeciw oczekiwaniom wielu użytkowników, którzy zamiast dziesiątek aplikacji radiowych oczekują jednej, dającej dostęp do wszystkich ulubionych stacji – jak w tradycyjnym odbiorniku radiowym.

Radioplayer dba ponadto, by aplikacja trafiała do każdego nowego obszaru dystrybucji internetowego contentu (obecnie ma aplikacje na iOS i Android, jest zintegrowany z Amazon Echo i Sonos, współpracuje z Apple CarPlay, Android Auto, Chromecast, Airplay, Apple Watch, Android Wear i innymi platformami). Idea Radioplayera to: „we work with broadcasters and technology partners around the world, to keep radio listening simple” (współpracujemy z nadawcami radiowymi i partnerami technologicznymi na całym świecie, by słuchanie radia było wciąż bardzo proste).

ZOBACZ INFOGRAFIKĘ