Radio dobre na każdy sezon! [ANALIZA]
Jesień rozpoczęła się już nie tylko formalnie, w kalendarzu, ale też faktycznie – meteorologicznie. I pomimo wielu zmian przyrodniczo-atmosferycznych zachodzących wokół, jedno nie zmienia się przez cały rok: słuchanie radia. Bez względu na sezon radio dociera każdego tygodnia do ponad 90% Polaków. Wynik ten utrzymuje się niezależnie od jesiennych szarug, zimowych zamieci, wiosennych burz czy letnich upałów.
Polacy niezmiennie kochają radio
W ciągu ostatniego roku, bez względu na porę roku, zasięg tygodniowy radia utrzymywał się na poziomie około 91% i był stabilny we wszystkich grupach wiekowych, a delikatne wahania utrzymują się w granicach błędu statystycznego. Zasięg dzienny w dni powszednie wynosił niezależnie od sezonu około 73%. To jedne z najwyższych wskaźników w Europie.
Radio zawsze ze słuchaczem
Radio jest medium mobilnym, może towarzyszyć odbiorcom w prawie każdej sytuacji, od lat wzrasta liczba słuchaczy w samochodzie. To również ta cecha sprawia, że radio nie notuje sezonowości, nawet latem, naturalnym okresie wakacyjnych wyjazdów. Co więcej w tym okresie słuchacze przeznaczają nawet nieco więcej czasu na słuchanie radia.
Każda pora atrakcyjna
Dla reklamodawców radio w każdym z sezonów może być atrakcyjne z innego powodu. Jesienią stacje radiowe wprowadzają nowe ramówki, pojawiają się nowe audycje i pozycje programowe, słuchacze w sposób naturalny są nimi zainteresowani i skupiają uwagę na swoich ulubionych stacjach radiowych.
Początek zimy to z kolei przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia, szał zakupów, a jedną z wielu zalet radia jest jego skuteczność sprzedażowa. Wielu marketerów docenia radio właśnie w tym okresie jako efektywne kosztowo i skutecznie zwiększające obroty medium marketingowe.
Początek roku to z kolei sezon mniejszego obłożenia bloków reklamowych i możliwość wyróżnienia się, łatwiejszego dotarcia do klientów z przekazem promocyjnym. Wiosna to Wielkanoc, dla wielu słuchaczy czas wspólnego spędzania czasu z rodziną i z radiem.
Latem natomiast wiele rozgłośni organizuje eventy, trasy koncertowe, atrakcje plenerowe dla swoich słuchaczy i jest to idealny moment na sponsoring tego typu akcji niestandardowych, pojawienie się w otoczeniu znanego brandu radiowego wywołującego u konsumentów pozytywne skojarzenia.
Autor: Krzysztof Głowiński, specjalista ds. marketingu, Grupa RMF