Raport „RADIO 2023”: Radia słucha aż 25 mln Polaków tygodniowo i 19 mln dziennie
Audytorium radia w Polsce to aż 25 mln słuchaczy w skali tygodnia i blisko 19 mln dziennie. To jedno z najpopularniejszych i najpowszechniejszych mediów w Polsce.
We wszystkich najważniejszych targetach radio notuje bardzo wysoką słuchalność. Najwyższe wskaźniki są wśród osób dorosłych – blisko 88% Polaków w wieku 40–59 lat słucha radia. Ale nawet w najmłodszej grupie jest to medium bardzo popularne z wynikiem przekraczającym 75%.
Polacy słuchają radia dużo (średnio powyżej 4 godzin dziennie), a aż 28% można zaliczyć do heavy userów tego medium – spędzają z nim ponad 6 godzin dziennie. Słuchalność utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie przez cały dzień (nie tylko o poranku, jak zwykło się stereotypowo myśleć o tym medium). Dopiero wieczorem, po godz. 16.00, kiedy wiele osób kończy pracę i wraca do domu, a na znaczeniu zyskuje telewizja, zasięg radia zaczyna powoli spadać.
Tradycyjnie miejscem, w którym najwięcej osób włącza radio jest samochód. Już piąty rok z rzędu jest to najpopularniejsze miejsce słuchania – gromadzi blisko 11 mln słuchaczy (w domu jest to 9 mln, a w pracy – 3,7 mln).
Niezmiennie od lat największą popularnością cieszą się w Polsce stacje komercyjne. Przynajmniej raz w tygodniu włącza je aż 23,7 mln osób. Stacje publiczne gromadzą tylko 11,5 mln osób, a katolickie niezsieciowane – 4 mln.
Najpopularniejszym formatem jest AC (czyli pop – współczesny i z ostatnich 3–4 dekad), jako format najbardziej mainstreamowy, wykorzystywany przez stacje ogólnopolskie o bardzo dużym zasięgu. Gromadzi 35% Polaków, czyli 10,4 mln słuchaczy dziennie. Najpopularniejszy wśród węższych formatów jest CHR – czyli stacje z dynamiczną, współczesna muzyką, adresowane głównie do młodszego odbiorcy. Ich zasięg to 13% – co daje aż 3,9 mln słuchaczy. Kolejnym formatem jest oldies, skierowany do osób dojrzałych i starszych – to blisko 6% zasięgu, czyli 1,8 mln słuchaczy.
Odbiornik FM (np. jako samodzielne urządzenie, w samochodzie, w telefonie komórkowym) jest wciąż najpopularniejszym źródłem sygnału radiowego. Poprzez antenę FM radia słucha codziennie 17,4 mln osób. Na ten sposób odbioru przypada też 88% czasu poświęconego na słuchanie radia. Rośnie słuchalność radia przez internet – od zeszłego roku przybyło ponad 150 tys. tego typu słuchaczy i jest ich teraz 2,3 mln. Ciągle śladowa jest słuchalność radia cyfrowego DAB+.
Analiza została przygotowana na podstawie badania Radio Track realizowanego przez Kantar Polska przez zespół porozumienia I LOVE RADIO (www.iloveradio.pl) – platformy wiedzy o rynku i reklamie radiowej adresowanej do specjalistów i profesjonalistów, tworzonej przez trzy grupy radiowe: Grupę EUROZET, Grupę RMF i Grupę ZPR Media.
Grafika: Piqsels.com