RadioWiec 2022 - oto laureaci konkursu dla domów mediowych!

13 kwietnia 2022

Już drugi raz I Love Radio zorganizowało z okazji Polskiego Dnia Radia konkurs RadioWIEC dla domów mediowych. Udział wzięło blisko 100 osób z 31 domów mediowych. Jury nagrodziło Marcina Kubiaka, Malwinę Marczak, Sylwię Dudę, Krzysztofa Kuligowskiego i Macieja Kiełczewskiego oraz przyznało dwa wyróżnienia dodatkowe. 

Wszyscy uczestnicy naszego konkursu otrzymają zestawy gadżetów I Love Radio – w ekologicznym worko-plecaku I LOVE RADIO znajdą bambusowy kubek termiczny, drewnianą ładowarkę indukcyjną do telefonu, notes z eko-papieru i wspaniale czerwoną koszulkę. A pięciu laureatów nagrody głównej otrzyma dodatkowo słuchawki bezprzewodowe AIRPODS 3.

Każdy uczestnik oraz zwycięzcy konkursu otrzymają wiadomość mailową do 15 kwietnia, a nagrody wyślemy po Świętach!

W tym roku pytaliśmy w naszym konkursie o kampanie reklamowe, w których w sposób oryginalny wykorzystano radio.

Marcin Kubiak z Initiative Media opisał akcję IKEA, która pokazuje jak radio angażuje i bawi słuchaczy – potencjalnych klientów marketera. Konkurs sprzed kilkunastu lat przeprowadzono w porannym programie jednej ze stacji radiowych – prowadzący podawali nazwę produktu, który można kupić w IKEA, ale używając wyłącznie oryginalnych, skandynawskich oznaczeń katalogowych. Zadaniem słuchaczy było odgadnięcie, co to może być za przedmiot albo do czego może służyć. „Konkurs był angażujący i cieszył się dużą popularnością, bo dzwoniących było wielu. I myślę, że IKEA z powodzeniem promowała swój nowy katalog” – opisuje Marcin Kubiak. Jak dodaje, efektywność kampanii potwierdza fakt, że do tej pory ją doskonale pamięta.

Malwina Marczak z Carat przywołuje kampanię dla swojego klienta, która wykorzystywała elastyczność radia i możliwość emisji różnych spotów w zależności od zmieniających się warunków – w tym przypadku od aktualnej pogody. „Radio jest cudownie elastycznym medium, w którym mamy możliwość podmiany spotów praktycznie z dnia na dzień, więc… zdecydowaliśmy, że będziemy sprawdzać pogodę na następny dzień i prosić o podpięcie jednego z dwóch spotów przygotowanych do tej kampanii spotów. Być może precyzja w dopasowaniu kreacji do pogody była mniejsza niż w przypadku kampanii online, ale wynagrodziły to zasięgi i CPP” – pisze Malwina Marczak.

Z kolei w przypadku kampanii Circle K, którą opisuje Sylwia Duda z Mediacomu, kreacje spotów dostosowane były do godziny emisji. „Rano nadawane były spoty zapraszające na śniadanie, po południu – na lunch, a wieczorem – na zestawy kinomana, np. chipsy i coś do picia w promocyjnej cenie. Ta kampania pokazała, że nawet zwykłe spoty 15- czy 30-sekudnowe można wykorzystać niestandardowo” – podkreśla Sylwia Duda.

Kolejna nagrodzona historia również dotyczy kampanii stacji benzynowych, tu jednak reklamodawca wraz z domem mediowymi postanowili połączyć kampanię wizerunkową ze sprzedażową. Celem była zmiana wizerunku marki jako drogiej stacji benzynowej oraz informowanie o aktualnych cenach na stacjach. „Oprócz standardowej reklamy radiowej udało nam się wprowadzić w wielu mniejszych stacjach lokalnych tzw. informatory o cenach paliw. W ich ramach codziennie rano była podawana informacja, ile kosztuje benzyna na kilku wybranych stacjach w danym mieście. Akcja była trudna i wymagała koordynacji pomiędzy Klientem, domem mediowym i stacjami radiowymi, ale przyniosła bardzo dobre efekty biznesowe” – podkreśla Krzysztof Kuligowski z Dentsu, który przysłał to zgłoszenie.

Ostatnia nagrodzona kampania pokazuje, jak świetnie radio może odsyłać na stronę internetową marketera. Jak opisuje Maciej Kiełczewski z Mindshare, w spotach Towarzystwa Obrotu Energią ani razu nie padała nazwa reklamodawcy, a wyłącznie enigmatyczny adres sprawdzkto.pl. „Kampania ta doskonale wpisuje się w szerszy trend łączenia kampanii offline i online i przenoszenia użytkowników z szeroko zasięgowych tradycyjnych mediów do digitalu, gdzie konsumenci mogą podjąć konkretne decyzje zakupowe i pokazuje, że w coraz bardziej digitalizującym się świecie mediów, wciąż jest sporo miejsca na media tradycyjne, inne niż telewizja” – pisze Maciej Kiełczewski.

W tym roku jury postanowiło ufundować też dwie dodatkowe nagrody. Pierwsza dla Tomasza Jaworskiego z K2 Precise, który opisał, jak zmieniało się jego podejście do radia. „Kiedyś planując radio skupiałem się głównie na doborze splitów, optymalizacji CPP, zasięgu, też w regionach, utrzymaniu wysokiego OTH tygodniowego etc. (…) Z czasem zacząłem dostrzegać specyfikę i niuanse różniące radio od innych mediów – bliski kontakt ze słuchaczami, duża intensywność treści, ich forma, fakt że odbieramy je często w biegu, tylko słuchem itd. Dlatego zacząłem do radia podchodzić inaczej – w każdym planie staram się angażować redakcje, aby poruszyły temat istotny dla klienta, często w formie konkursów czy zabawy. Nawet wykorzystując radiowe sponsoring można więcej powiedzieć niż w sponsoringu TV” – opisuje Tomasz Jaworski.

A druga nagroda specjalna trafia w ręce Mateusza Kaczmarka z Havas Media Group, który przysłał tekst piosenki na melodię „Bella Ciao” o spocie Shopee:

Był poniedziałek, wstałem do pracy
O jaki smutek, jaki smutek, jaki smutek, smutek, smutek
Był poniedziałek, wstałem do pracy.
szkoda, że weekend skończył się.

No ale co tam, zarabiać trzeba
O jaki smutek, jaki smutek, jaki smutek, smutek, smutek
No ale co tam, zarabiać trzeba
Dlatego wsiadłem w auto swe.

Zima i śnieży, ja w korku stoję
O jaki smutek, jaki smutek, jaki smutek, smutek, smutek
Zima i śnieży, ja w korku stoję
Kochane radio, ratuj mnie.  

No oczywiście…, same reklamy
O jaki smutek, jaki smutek, jaki smutek, smutek, smutek
No oczywiście, same reklamy
Kto w ogóle słucha ich.

Ale poczekaj, bo co ja słyszę?
O jakie fajne, jakie fajne, jakie fajne, fajne, fajne
Ale poczekaj, bo co ja słyszę?
Ta reklama to Shopee.

I wpada w ucho, już lepszy humor
O jakie fajne, jakie fajne, jakie fajne, fajne, fajne
Bo wpada w ucho, już lepszy humor
I znów mam moc by iść przez świat!

Bo wpada w ucho, już lepszy humor
I znów mam moc by iść przez świat!