Słuchalność radia w 2022 roku: blisko 20 mln słuchaczy dziennie i 26 mln tygodniowo
Radio pozostaje niezmiennie jednym z najpopularniejszych mediów w Polsce. Wg najnowszych danych w 2022 roku codziennie gromadziło 19,5 mln słuchaczy, czyli blisko 2/3 osób w wieku 15–75 lat. Co najmniej raz w tygodniu odbiorniki włącza 87% Polaków, co daje 25,9 mln osób – wynika z „Raportu RADIO 2022”, który w całości dostępny jest za darmo do pobrania tutaj.
Tak duża słuchalność (jedna z najwyższych w Europie) jest efektem m.in. przyzwyczajeń Polaków, którym radio towarzyszy w wielu miejscach i sytuacjach. Najwięcej słuchaczy włącza radio w samochodzie, codziennie to aż 11,6 mln osób – już czwarty rok z rzędu jest to najpopularniejsze miejsce słuchania. Na kolejnych miejscach plasują się dom (9,5 mln) i praca (3,8 mln).
W Polsce radio jest najpopularniejsze wśród dorosłych w wieku 25–59 lat. Ale nawet w najmłodszej grupie odbiorców jest to powszechne medium, blisko 80% osób w wieku 15–24 lata włącza radio minimum raz w tygodniu. Najwyższą słuchalność odnotowuje się wśród osób pracujących (89,3%). Rado dociera jednak też bardzo skutecznie do emerytów i rencistów (83,6%) i jest popularne wśród uczniów i studentów (78,6%).
Radia słucha się stale przez cały dzień – od wczesnych godzin porannych po popołudniowe, w 2022 roku średnio przez 4 godz. i 14 minut dziennie. Wyraźny peak poranny widać w dni powszednie o godz. 8.00. Ale aż do 15.00 słuchalność utrzymuje się na poziomie powyżej 25%.
Osoby w różnym wieku mają różne przyzwyczajenia, jeśli chodzi o słuchanie radia. Najbardziej nietypowe wzorce można obserwować wśród słuchaczy z najmłodszej grupy. Peak poranny wśród osób w wieku 15–24 lata przypada już na godz. 7.00, a najwyższa słuchalność – na pory popołudniowe. Można to wiązać z nieco innym rytmem życia młodych dorosłych. Włączają oni radio najczęściej przed i po szkole czy zajęciach na studiach.
Najpopularniejszy i najbardziej ogólny w Polsce format – AC codziennie gromadzi 11 mln osób. Stacji wąsko sprofilowanych, grających w innych formatach, słucha codziennie 11,2 mln osób. Najpopularniejszy wśród formatów (poza AC) jest CHR – czyli stacje z dynamiczną, współczesną muzyką, adresowane głównie do młodszego odbiorcy. Ich zasięg to 14% – co daje aż 4,2 mln słuchaczy. Kolejnym formatem jest oldies, skierowany do osób dojrzałych i starszych – to ponad 6% zasięgu, czyli prawie 2 mln słuchaczy.
Porównując poszczególne formaty należy jednak brać pod uwagę ich potencjał – w poszczególnych formatach nadaje różna liczba stacji o bardzo zróżnicowanym zasięgu technicznym.
Pełny Raport „RADIO 2022” dostępny jest za darmo na stronie www.iloveradio.pl.
Analiza została przygotowana na podstawie badania Radio Track realizowanego przez Kantar Polska przez zespół porozumienia I LOVE RADIO (www.iloveradio.pl) – platformy wiedzy o rynku i reklamie radiowej adresowanej do specjalistów i profesjonalistów, tworzonej przez cztery grupy radiowe: Grupę Eurozet, Grupę Radiową Agory, Grupę RMF i Grupę ZPR Media.
Kontakt:
Kacha Szaniawska, project managerka I Love Radio
kontakt@iloveradio.pl