Wzrosły wydatki na reklamę radiową
Wydatki na reklamę radiową wzrosły w 2023 roku znacząco powyżej średniej rynkowej.
Aż o 12,1 proc. wzrosły w 2023 roku nakłady marketerów na reklamę w radiu. To znacząco powyżej średniej rynkowej, która wyniosła 7 proc. – wynika z najnowszego raportu Publicis Groupe nt. wydatków reklamowych netto w Polsce.
Wartość rynku reklamowego w Polsce w 2023 roku wg Publicis osiągnęła blisko 12 mld zł, co oznacza wzrost o 7 proc. rok do roku.
„Rynek reklamy w Polsce wykazał się w 2023 roku wyjątkową odpornością na zawirowania gospodarcze zarówno w skali kraju, jak i globalnie. W czwartym kwartale rozwijał się w wolniejszym tempie w porównaniu do dwóch poprzednich kwartałów, mimo to wzrost był solidny” – analizuje w raporcie Iwona Jaśkiewicz-Kundera, Chief Investment Officer Publicis Groupe.
Wydatki na reklamę radiową wyniosły 881 mln zł, co oznacza wzrost o 12,1 proc., czyli o ponad 95 mln zł.
Udział radia w torcie reklamowym wyniósł 7,4 proc., co również jest więcej niż w 2022 roku i plasuje to medium na silnej, 3. pozycji – za Internetem i telewizją. To najwyższy udział od 2020 roku.
Wg analizy Publicis 14 sektorów zwiększyło swoje inwestycje reklamowe w radiu. Największy wzrost wolumenu budżetów odnotowano w przypadku lidera rynku radiowego, czyli sektora handel – o ponad 38,1 mln zł (więcej o 10,5%). Na rynek reklamy powrócił sektor motoryzacja – drugi pod względem wolumenu wzrostu (więcej o 21,7 mln zł, dynamika 39,2%), zaś na trzecim miejscu znalazł się sektor pozostałe ze wzrostem o 11,4 mln zł (dynamika 12,1%, głównie wzrosły wydatki instytucji politycznych, reklam społecznych oraz systemów grzewczych i klimatyzacyjnych).
Pozostałe zwyżkujące sektory, m.in. produkty farmaceutyczne i leki, media, komputery i audio-video, podróże i turystyka, hotele i restauracje, żywność oraz czas wolny, wydały łącznie o 33,5 mln zł więcej.
Jak wynika z analiz, w 2023 roku jedynie dwa sektory zredukowały budżety radiowe: telekomunikacja oraz higiena i pielęgnacja.
Krzysztof Głowiński, Grupa RMF
Zdjęcie: Piqsels.com