Co trzeci Polak słucha radia w samochodzie
Aż 75 proc. gospodarstw domowych w Polsce posiada przynajmniej jeden samochód. W ciągu swojego życia przeciętny Polak spędza w aucie 3 lata i 11 miesięcy. Ponad 11 milionów Polaków powyżej 15 roku życia deklaruje, że każdego dnia słucha radia podczas jazdy samochodem.
Posiadanie samochodu już dawno przestało być w naszym kraju wyznacznikiem statusu społecznego czy sukcesu zawodowego. Auto stało się narzędziem ułatwiającym i usprawniającym codzienne życie. Skala zmotoryzowania rośnie z roku na rok. W 2011 roku dwie trzecie badanych deklarowało posiadanie w gospodarstwie domowym przynajmniej jednego samochodu. Dziś jest to już 75 proc. wynika z badań „Aktualne problemy i wydarzenia” przeprowadzonych w czerwcu 2017 roku przez CBOS. Odsetek ten wzrasta wraz z wykształceniem i oceną sytuacji materialnej. Aż 90 proc. gospodarstw domowych respondentów z wyższym wykształceniem dysponuje przynajmniej jednym samochodem.
Coraz więcej jest w Polsce kierowców, coraz więcej aut i coraz dłużej podróżujemy samochodem. Według badań „Nasze życie w samochodzie” przeprowadzonych w lipcu i sierpniu 2016 roku przez CSA Research na zlecenie Citroena statystyczny Polak w ciągu swojego życia spędzi w nim 3 lata i 11 miesięcy. Dojeżdżamy do pracy, na zakupy, wyjeżdżamy na weekendy czy wakacje. Od lat rośnie również liczba osób słuchających radia w samochodzie i czas słuchania stacji radiowych.
Obecnie co trzeci Polak powyżej 15 roku życia deklaruje, że codziennie słucha radia w samochodzie. To ponad 11 milionów osób! Radio stało się nieodzownym towarzyszem w podróży. W okresie styczeń-czerwiec 2017 roku słuchaliśmy go w samochodzie średnio 1 godzinę i 56 minut każdego dnia (poniedziałek-niedziela). Radio dostarcza nam rozrywki, informacji i po prostu uprzyjemnia czas spędzany w aucie. Dla kierowców jest jedynym medium, z którego mogą korzystać bezpiecznie, nie narażając się na odwrócenie uwagi od jazdy. Trudno to samo powiedzieć o prasie, telewizji czy internecie lub telefonie.
W ciągu ostatniej dekady, w dni powszednie liczba osób słuchających radia w samochodzie wzrosła o 2,5 mln. W weekendy wzrost ten wyniósł 2,4 mln. Z pewnością jest to związane z coraz większą liczbą pojazdów w Polsce, ale świadczy też o tym, że radio nieprzerwanie towarzyszy nam w naszych codziennych podróżach.
Biorąc pod uwagę całą populację, samochód jest drugim miejscem słuchania radia, zaraz po domu, a przed pracą. Schemat jego słuchania wiąże się z naszym dobowym rytmem dnia, naszymi zachowaniami, przyzwyczajeniami oraz współdzieleniem czasu na różne aktywności. Słuchalność radia w samochodzie rozkłada się w ciągu doby z wyraźnym akcentem dwóch szczytów, w świecie reklamy znanych jako drive time. To pasmo poranne pomiędzy godziną 7.00 a 9.00 – związane z dojazdami do pracy, czy zawożeniem dzieci do szkół oraz pasmo popołudniowe 15.00 – 18.00 – związane z powrotami do domu.
Z punktu widzenia reklamodawców kierowcy i ich pasażerowie to atrakcyjna grupa docelowa. Łatwiej z nimi nawiązać intymną relację, są bardziej skoncentrowani na przekazie i relatywnie długo mają kontakt z oferowanym programem. Radio jest też dla nich ostatnim medium, które dociera z komunikatem w drodze na… zakupy.
Autorzy: Magda Owczarczak i Michał Aleksandrowicz (Grupa Eurozet)
Źródło:
Radio Track, Millward Brown, styczeń-czerwiec 2017, 15+
„Nasze życie w samochodzie”, CSA Research na zlecenie Citroena, lipiec-sierpień 2016 http://www.citroen.pl/citroen-inspired-by-you/twoje-zycie-w-samochodzie.html
Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia” (325), CBOS, przeprowadzone metodą wywiadów bezpośrednich (face-to-face) wspomaganych komputerowo (CAPI) w dniach 1–8 czerwca 2017 roku na liczącej 1020 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_086_17.PDF