Dlaczego wybieramy treści audio?

Szybki dostęp do newsów, dostarczanie wiedzy, oferta muzyczna, kontakt z lubianymi osobowościami, możliwość dopasowania do nastroju czy towarzyszenie podczas różnych form aktywności – to tylko część powodów wymienianych w badaniu Total Audio, dla których Polacy sięgają po treści audio. Różnorodność oferty i możliwość indywidualnego dopasowania sprawiają, że w dzisiejszych czasach treści audio są wszechobecne. Każdego dnia aż 79 proc. Polaków czegoś słucha.

Z badania Total Audio wynika, iż motywacje słuchaczy do sięgania po treści audio są wypadkową ich bieżących potrzeb i stylu życia. Najpopularniejszym medium w kategorii audio jest radio, które odpowiada na różnorodne potrzeby odbiorców. Aż 73 proc. słuchaczy radia wskazuje, iż jest ono źródłem wiadomości z kraju i ze świata. Dla 62 proc. to medium towarzyszące podczas pracy lub codziennych obowiązków. 57 proc. włącza radio dla rozrywki, konkursów i loterii, a także dla ulubionych prowadzących. 53 proc. użytkowników radia uważa, że poszerza ono wiedzę i dostarcza informacji, których potrzebują. 52 proc. deklaruje, że jeśli chce czegoś posłuchać, to włącza właśnie radio.

Użytkownicy platform wideo wskazują, że słuchają na nich swojej ulubionej muzyki (54 proc.), sięgają po nie, gdy chcą poprawić sobie nastrój (52 proc.) i mogą je dopasować do swojego nastroju (51 proc.). Platformy te zaspokajają także potrzebę posłuchania czegoś nowego (51 proc.). Dość podobnie postrzegane są serwisy streamingowe. Użytkownicy cenią je za możliwość dopasowania do nastroju (67 proc.), odnalezienia ulubionej muzyki (65 proc.) i dostarczenia potrzebnej dawki energii (60 proc.). Serwisy streamingowe cieszą się większą popularnością wśród słuchaczy młodszych.

Największym atutem podcastów jest możliwość poszerzania wiedzy (39 proc.). Często sięga się do nich także, by posłuchać ulubionych prowadzących (32 proc.). Podcasty postrzegane są jako medium skierowane do osób z wyrobionym gustem (24 proc.). Po audiobooki sięga się z podobnych powodów, co po dobrą książkę. Słuchacze wybierają je, gdy chcą się wyciszyć i zrelaksować (38 proc.) oraz oderwać od codziennych obowiązków (38 proc.). Audiobooki zaspokajają także potrzebę posłuchania czegoś nowego (34 proc.) i towarzyszą w tle podczas pracy i codziennych obowiązków (31 proc.).

Treści audio wybierane są przez słuchaczy świadomie – w zależności od sytuacji i indywidualnych potrzeb. Ważną rolę w tych wyborach odgrywają preferencje muzyczne, zainteresowania i osobiste sympatie, a także możliwość dostosowania treści audio do bieżących potrzeb i oczekiwań. Audio towarzyszy nam w pracy i podczas różnorodnych aktywności, ale pozwala również zrelaksować się i wyciszyć po zakończeniu codziennych obowiązków. Pozwala poszerzać wiedzę, być na bieżąco z wydarzeniami, ale pomaga również oderwać się od codzienności. Każdy odbiorca może w sposób dowolny budować swój niepowtarzalny świat audio.

Total Audio to nowe badanie, mające na celu obserwowanie i analizowanie zmian, które zachodzą w obszarze treści audio dostępnych na polskim rynku. Projekt realizowany jest przez Adres:Media i Kantar na zlecenie Komitetu Badań Radiowych. Badanie przeprowadzono na przełomie września i października 2023 roku na ogólnopolskiej próbie 2000 osób w wieku 15–75 lat. Projekt zaplanowany jest jako badanie cykliczne, realizowane raz w roku.

***

Komitet Badań Radiowych (KBR) jest komitetem technicznym skupiającym specjalistów ds. badań, reprezentujących podmioty radiowe, które na co dzień ze sobą konkurują: Grupę Radiową Time, Grupę RMF i Grupę Eurozet. Nadawcy mają w swoim portfolio stacje ogólnopolskie, lokalne i ponadregionalne. W pracach KBR od lat regularnie uczestniczą także niezależni konsultanci, którzy są najwyższej klasy specjalistami w obszarze badań. KBR sprawuje merytoryczną opiekę nad badaniem słuchalności Radio Track. W 2022 roku metodologia Radio Track uzyskała pozytywną ocenę audytu CESP (Centre d’étude des supports de publicité).

Kantar Polska to wiodąca na świecie firma specjalizująca się w przetwarzaniu i analizie danych marketingowych. Cechuje ją dogłębna, unikatowa na rynku, dobrze ugruntowana wiedza o tym, jak ludzie myślą, czują i działają – zarówno w skali globalnej, jak i lokalnie na ponad 90 rynkach. Kantar łączy pogłębioną wiedzę ekspercką pracowników z zasobami danych i benchmarków oraz autorskimi innowacyjnymi narzędziami analitycznymi i technologicznymi. Dzięki temu pomaga swoim klientom lepiej rozumieć ludzi i osiągać zrównoważony wzrost.

Adres:Media to spółka założona przez badaczy oraz strategów, których kompetencje i doświadczenie związane są z tworzeniem i wdrażaniem strategii reklamowych, badaniami marketingowymi, a przede wszystkim badaniami mediów. Połączenie znajomości rynku mediów i umiejętności obserwacji zjawisk oraz zmian w obszarze kultury czy zmian cywilizacyjnych znajduje swoje odbicie w dostępnych raportach syndykatowych. Radio Track i Total Audio to przedsięwzięcia badawcze realizowane przez Adres:Media we współpracy z Kantar Polska. Inne dostępne opracowania Adres:Media to np. raport „Marketing Pokoleń i Zmian” – szczegółowy opis pokoleń: od charakterystyki wartości, po konsumpcję w wybranych kategoriach; „Trendmapping 2024” – strategiczny niezbędnik na rok 2024: mapa trendów life-stylowych, które zdefiniują wzorce zachowań w nadchodzącym roku. We współpracy Adres:Media, Kantar Polska i IRC powstał też projekt „Looking At The Men” – przekrojowy raport poświęcony tematyce mężczyzn.

Zdjęcie: Piqsels.com