Radio generuje ruch w serwisach internetowych [ANALIZA]

ZOBACZ INFOGRAFIKĘ

Radio to doskonałe medium wspierające biznesy internetowe i akcje specjalne z użyciem stron www oraz mediów społecznościowych. To właśnie radio towarzyszy bowiem internautom podczas surfowania po sieci, czatowania ze znajomymi czy wysyłaniu maili.

Nawet krótkie odesłanie w spocie radiowym czy w trakcie wejścia antenowego na konkretną stronę internetową jest w stanie wygenerować na niej w okresie trwania kampanii kilkukrotnie wyższy ruch. Szczególnie, że aż 76 proc. słuchaczy radia w Polsce korzysta z internetu przynajmniej raz dziennie. Z kolei 43 proc. ankietowanych słuchaczy robiło zakupy online w ciągu ostatniego miesiąca – najczęściej kupowali odzież, bieliznę, buty, książki i kosmetyki. Ponad połowa z nich wydała na zakupy 200 zł lub więcej (Net Track).

PODWOIĆ RUCH NA STRONIE

Jest wiele przykładów akcji, które pokazują, że wejścia na stronę czy wyszukiwania są znacząco wyższe nawet dokładnie co do minuty w momencie emisji informacji w radiu. Jedną z nich była kampania hotelu Hanza Pałac, która trwała przez trzy tygodnie w RMF FM. W jej trakcie liczba sesji wzrosła blisko dwukrotnie – z poziomu 2,3-2,5 tys. przed kampanią do poziomu 4,4-5 tys. w tygodniach, kiedy emitowane były spoty. Znacząco wzrosło pozyskanie ruchu zarówno z Google jak i z bezpośrednich wejść na stronę www hotelu.

Innym przykładem była akcja dla Allegro, w trakcie której prowadzący wprost odsyłali na stronę serwisu zachęcając do udziału w konkursie urodzinowym. Dokładnie w momentach emisji zapowiedzi notowany był kilkukrotny wzrost ruchu na stronie, co jest niepodważalnym dowodem na wpływ animacji antenowych na wizyty w serwisie.

INTERNAUCI KOCHAJĄ RADIO

Dzieje się tak, bo radio jest naturalnym medium towarzyszącym aktywnościom w sieci. Wg brytyjskiego badania IAB i RAB, aż 80 proc. internatów deklaruje, że radio nie rozprasza ich uwagi podczas przeglądania stron internetowych. Tyle samo wskazuje, że lubi słuchać czegoś w tle podczas serfowania po sieci. 77 proc. lubi w tym czasie słuchać muzyki w radiu, a 64 proc. twierdzi, że radio dotrzymuje im towarzystwa podczas korzystania z internetu. Tak wysokich wskazań nie ma żadne inne medium.

W Polsce, wg badania BInAR, aż 71 proc. internautów wskazuje, że lubi słuchać radia w tle podczas korzystania z internetu. Co więcej, również w drugą stronę współkonsumpcja tych dwóch mediów jest bardzo wysoka – słuchaniu radia/muzyki z serwisów internetowych najczęściej towarzyszy korzystanie z internetu (80 proc.). Równoczesny kontakt z pozostałymi mediami w trakcie słuchania jest wyraźnie niższy – z prasą to 21 proc., z książkami – 20 proc., a z telewizją – zaledwie 17 proc.

RADIO SKUTECZNIE PRZEKIEROWUJE

Co najważniejsze, odesłania do stron internetowych są dla słuchaczy radia naturalne i chętnie korzystają z tych rekomendacji – czy to pojawiających się w spotach reklamowych, czy w trakcie akcji specjalnych, konkursach antenowych czy w animacjach jako lokowanie produktu. 40 proc. ankietowanych twierdzi, że informacje usłyszane w radiu powodują, że później wyszukują szczegółów w internecie, a 32 proc. – sprawdzają je w internecie od razu po usłyszeniu informacji w radiu. Z kolei 27 proc. deklaruje, że pod wpływem reklam usłyszanych w radiu szukają w internecie informacji na temat promowanych produktów (suma wskazań „zgadzam się całkowicie” i „raczej się zgadzam”).

źródła:
Net Track, Kantar Polska, 04.2018-03.2019
„Other Lines of Enquiry” IAB & RAB UK
Badania Internetowego Audytorium Radia BInAR, Kantar Polska, 2018

ZOBACZ INFOGRAFIKĘ