Dziś Polski Dzień Radia – świętujemy wspólnie z naszymi słuchaczami
Polski Dzień Radia obchodzony jest co roku 11 kwietnia – święto ustanowiono na pamiątkę podpisania w 1923 roku przez Stowarzyszenie Radiotechników Polskich dokumentu, w którym zawarto opinie do ustawy radiotelegraficznej. Na pierwszą próbną audycję radiową trzeba było jednak poczekać jeszcze dwa lata. Datę jej nadania – 1 lutego 1925 roku – uznaje się za początek polskiej radiofonii.
Audytorium radia w Polsce to aż 25 mln słuchaczy w skali tygodnia i blisko 19 mln dziennie. To jedno z najpopularniejszych i najpowszechniejszych mediów w Polsce.
Chętnie słuchane jest przez osoby ze wszystkich grup wiekowych, również tych najmłodszych, choć oczywiście największą popularnością cieszy się wśród dorosłych – blisko 88% Polaków w wieku 40–59 lat słucha radia. Ale nawet w najmłodszej grupie jest to medium bardzo popularne z wynikiem przekraczającym 75%.
Polacy słuchają radia dużo (średnio powyżej 4 godzin dziennie), a aż 28% można zaliczyć do heavy userów tego medium – spędzają z nim ponad 6 godzin dziennie.
Słuchalność utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie przez cały dzień (nie tylko o poranku, jak zwykło się stereotypowo myśleć o tym medium). Dopiero wieczorem, po godz. 16.00, kiedy wiele osób kończy pracę i wraca do domu, a na znaczeniu zyskuje telewizja, zasięg radia zaczyna powoli spadać.
Polski Dzień Radia obchodzony jest przez wszystkie rozgłośnie radiowe w Polsce, a inicjowany jest przez porozumienie I LOVE RADIO. Jest to wspólna inicjatywa czterech grup radiowych, której celem jest popularyzowanie radia w Polsce. Jej działania koncentrują się na stronie www.iloveradio.pl –platformie wiedzy o rynku i reklamie radiowej oraz akcjach promocyjnych i edukacyjnych na rzecz radia. Projekt I LOVE RADIO tworzą, na co dzień konkurujący ze sobą, nadawcy radiowi: Grupa RMF, Grupa Eurozet, Grupa ZPR Media SA i Polskie Radio.
Zdjęcie: Piqsels.com