Handlowiec, traffic, dział wsparcia sprzedaży - kto jest kim w radiu?

Zakup reklamy w radiu jest niezwykle prosty. Każda rozgłośnia posiada zespół handlowców, doradców, media planerów, traffikowców, którzy są w stanie zaplanować skuteczną kampanię reklamową.

Przy planowaniu kampanii reklamowej w radiu należy pamiętać o kilku kluczowych czynnikach, które wyznaczą jej ostateczny kształt:

  • target (czyli opisana cechami demograficznymi i społecznymi grupa docelowa słuchaczy, do której chcemy dotrzeć – osoby, które są potencjalnymi klientami promowanego produktu lub usługi),
  • czas trwania kampanii,
  • długość spotu (standardowa długość to 30 sek.),
  • cel kampanii (np. wzrost sprzedaży, wzmocnienie świadomości marki),
  • wielkość budżetu zaplanowanej kampanii,
  • zasięg terytorialny (cała Polska, wybrane regiony czy pojedyncze miasto).

Często pytacie kto jest kim w radiu lub kto za co odpowiada, po krótce wyjaśnimy wam te zagadnienia.

Handlowiec lub doradca klienta  to osoba w rozgłośni całościowo obsługująca kampanię radiową, jest głównym łącznikiem między osobą zlecającą reklamę (marketerem, agencją reklamową, domem mediowym) a nadawcą.

To handlowiec podpowie Wam jak zaplanować kampanię lub jakie inne rozwiązania może zaproponować klientowi tak, aby jego przekaz dotarł do jak największego grona odbiorców. To właśnie do niego powinny docierać zapytania dotyczące akcji niestandardowych, sponsoringów czy też konkursów, które chcielibyśmy zorganizować w danym radiu.

Media planer – to osoba, która przy pomocy narzędzi planerskich zoptymalizuje kampanię najlepiej jak to możliwe. To właśnie do niego przedstawiciele domów mediowych ślą prośby o zaplanowanie kampanii radiowej dla ich klientów.

Są to osoby które mają bardzo dużą wiedzę na temat stacji radiowych w całej Polsce. To oni sprawdzają badania słuchalności stacji radiowych i wybiera najbardziej dopasowaną pod grupę celową, a potem planują media plany tak, aby osiągnąć jak najwyższe wskaźniki kampanii radiowej.

Traffic – to bardzo ważne osoby w strukturach radiowych, bo to właśnie dzięki nim zaplanowane już kampanie słyszycie w eterze. Kiedy traffikowiec otrzyma już podpisane media plany od handlowca lub media planera jest odpowiedzialny za umieszczenie odpowiednich spotów w systemie emisyjnym stacji radiowej. On również czuwa nad tym, aby kampanie były zaplanowane w odpowiednich blokach reklamowych, jest osobą która ma wpływ na to aby reklama była wyemitowana pierwsza lub ostatnia w bloku oraz pilnuje, aby spoty reklamodawców należących do tej samej branży nie były nadawane obok siebie, jedna po drugiej.

Dział Wsparcia Sprzedaży / Dział Akcji Specjalnych – jest to dział który przy współpracy z redakcją programową radia wymyśla różnego rodzaju akcje niestandardowe, np.konkursy czy animacje poza blokiem reklamowym, przygotowuje lokowanie produktu itp. Handlowiec, który dostaje zapytanie/brief to właśnie do tego działu zwraca się z pomocą o przygotowanie działań niestandardowych.

Autor: Grzegorz Trojan