Przegląd najważniejszych wydarzeń radiowych w styczniu 2022 - prasówka [PODCAST]
Podsumowanie wydatków na reklamę radiową i słuchalności w 2021 roku, analiza zmian rozkładu reklam w radiu po zmianie prawa oraz doniesienia o zamknięciu Radia FAMA w Kielcach i krakowskiej Radiofonii – m.in. takie newsy można było znaleźć w styczniu w branżowych portalach. Oto kolejna odsłona „Prasówki I Love Radio”, czyli przeglądu wydarzeń z rynku radiowego, o których donosiły serwisy medialne.
Wydatki na reklamę radiową w 2021 roku wyższe niż przed pandemią. Wydatki na reklamę w radiu w 2021 roku były wyższe niż w 2019 roku, czyli przed pandemią – uważają nadawcy w rozmowach z Press.pl. W porównaniu do 2020 roku wzrost wydatków wyniósł ok. 13-14 proc., a w porównaniu z 2019 – 3-4 proc. Dominującą branżą w radiu w 2021 roku był handel. Pojawia się coraz więcej kampanii e-commerce, a radio napędza ruch do sklepów internetowych. Więcej → Press.pl
W 2021 roku codziennie radia słuchało średnio ponad 20 mln osób. Wg Raportu „Radio 2021” na podstawie badania Radio Track, w ub. r. utrzymał się bardzo wysoki zasięg dzienny radia, które pozostaje jednym z najpopularniejszych wśród Polaków mediów. Codziennie gromadzi ponad 20 milionów słuchaczy, każdego tygodnia jest to już 26,6 mln osób. Na wysokim poziomie pozostaje średni czas słuchania – 4 godz. i 19 min. Prawie co trzeciego odbiorcę mnożna zaliczyć do grupy heavy userów radia – osób, które mają włączony odbiornik przez co najmniej 6 godzin dziennie. Więcej → Raport „Radio 2021”
Mimo zmiany prawa rozgłośnie nie nadają więcej reklam w prime-time. W listopadzie rozgłośnie radiowe nie nadawały więcej reklam w pasmach najwyższej słuchalności, mimo że nowe prawo na to zezwala – wynika z analizy danych Kantar Media. Rozkład reklam w ciągu doby w listopadzie 2021 roku nie zmienił się znacząco ani rok do roku ani w porównaniu do października. Najwięcej reklam w dni powszednie pojawiło się w paśmie 8-9 – stanowiły one 9 proc. wszystkich reklam nadanych w ciągu dnia (w godz. 6-18). We wszystkich monitorowanych przez Kantar Media rozgłośniach radiowych w Polsce (152 stacje) od poniedziałku do piątku w pasmie 6-18 w ciągu godziny nadawano średnio 7 min. i 58 sek. reklam. Więcej → Wirtualne Media
Nowe cenniki reklamowe Grupy RMF – na wiosnę 2022 roku. Nadawca tłumaczy podwyżki bardzo dobrymi wynikami słuchalności stacji, inflacją i większym popytem na reklamę radiową wiosną niż zimą. Średnie wzrosty ceny spotów wiosną 2022 r. w stosunku do cennika zimowego wyniosą: w RMF FM – 8,7 proc., w RMF MAXXX – 8,3 proc., a w RMF Classic – 8,8 proc. W cenniku wiosennym dopłata „high season” będzie obowiązywała przed Wielkanocą, w dn. 4-16 kwietnia i wynosić będzie 3 proc. Więcej → Portal Medialny
W Kielcach przestanie nadawać Radio FAMA, zastąpi je Rekord. KRRiT zdecydowała, że w Kielcach i Ostrowcu Świętokrzyskim zamiast Radia FAMA będzie można słuchać Radia Rekord, które istnieje już m.in. w Radomiu. Nadawca FAMY nie złożył na czas w urzędzie wniosku o automatyczne przedłużenie koncesji, dlatego Krajowa Rada musiała rozpisać konkurs na częstotliwości, w którym mogły wziąć też inne stacje. Wygrało Radio Rekord, FAMA zniknie z rynku kieleckiego po 27 latach istnienia. Więcej → Wirtualne Media
Koniec krakowskiej Radiofonii. Studencka Radiofonia z Krakowa, zakończy nadawanie 19 lutego – tak zdecydowali rektorzy krakowskich uczelni, które tworzą fundację-właściciela koncesji. Fundacja nie chce przedłużenia pozwolenia na nadawanie i stacja zakończy emisję po upłynięciu ważności obecnej koncesji. Radiofonia współpracowała z Grupą RMF, wchodziła m.in. w skład pakietu handlowego RMF 3D. Więcej → Wirtualne Media
Wraca plan zwiększenia ilości polskiej muzyki w radiu. Marek Suski przedstawił projekt zwiększenia ilości polskiej muzyki – z 33 proc. do 50 proc. w ciągu doby, z czego 80 proc. musiałoby być nadawane w godz. 5-24. Po paru dniach w wywiadzie łagodził stanowisko i zapewnił, że nie zamierza trzymać się sztywno udziałów zapisanych w projekcie. „To kwestia do dyskusji, nie będę się upierał przy tym procencie” – stwierdził w Radiu ZET. W badaniu IBRIS dla Radia ZET aż 61 proc. ankietowych negatywnie oceniło pomysł. Więcej → Wirtualne Media, Radio ZET
Nowe audycje autorskie w Antyradiu. Nowe audycje to: „Rockolekcje” Leszka Gnoińskiego czyli spotkanie z historią muzyki rockowej w Polsce, popularno-naukowy magazyn „Wszystko w sam raz” Jarka Szubrychta oraz „Blok z wielkiej płyty” Tomasza Kasprzyka, w którym autor prezentuje najważniejsze krążki w historii muzyki rockowej. Stacja wprowadziła także nową oprawę dźwiękową porannego programu „Najgorsze państwo świata”, do której głosu ponownie użyczył Piotr Fronczewski. Więcej → Wirtualne Media
Cykl o języku polskim w Meloradiu. Nowym programem Meloradia jest „ĄĘ” – cykl Kamili Kalińczak, w którym omawia najpopularniejsze błędy językowe. Wcześniej ten cykl felietonów można było usłyszeć w warszawskim Radiu Kolor. Więcej → SATinfo24.pl
Wystartowała platforma RMF Classic+. To pierwsza usługa Grupy RMF oferowana w modelu subskrypcyjnym. Dostęp kosztuje 9,90 zł miesięcznie, za co użytkownicy otrzymują m.in. stream radia RMF Classic bez bloków reklamowych (zastępuje je muzyka), dostępu do podcastów premium oraz możliwość wyboru wieczornej audycji. Więcej → Antyweb.pl
Zmiany w Esce Rock – nowe pasmo, jingle i sekretarz redakcji. Po kilkunastu latach zmieniono jingle w Esce Rock. Wieczorem nadawane jest tam nowe pasmo „Radar”, na stronie rozgłośni pojawiły się podcasty Jaro Sobierajowicza, a od sekretarzem redakcji został Mikołaj Kujawiński. Więcej → Wirtualne Media
Zmiany personalne w Grupie Radiowej Agory. Anna Justka została dyrektorką promocji stacji muzycznych w Grupie Radiowej Agory. Zajmie się m.in. planowaniem i realizacją kampanii reklamowych, prowadzeniem projektów specjalnych oraz współpracą z partnerami dla Radia Złote Przeboje, Radia Pogoda i Rock Radia. Agata Jońska została dyrektorką i redaktorką naczelną Radia Pogoda, dotychczas pełniła funkcję wiceszefowej stacji. Zastąpiła Agnieszkę Kasprzyk, która zdecydowała się odejść ze stacji. Anna Piekutowska została nową prowadzącą niedzielnego „Poranka Radia TOK FM”. Dotychczas była m.in. wydawczynią pasm i współprowadzącą programu „Szkoda czasu na złe seriale”. Więcej → Press.pl, Media2.pl, Wirtualne Media
Nowi dziennikarze RMF FM. Do zespołu „Faktów RMF FM” dołączyli: Monika Cwalina-Kucharczyk jako warszawska reporterka i Paweł Konieczny jako prezenter. Konieczny będzie też wydawcą w portalu RMF24.pl, do którego jako dziennikarze dołączyli również Paweł Kmiecik i Waldemar Stelmach. Więcej → Press.pl, Signs.pl