Co w radiu gra, czyli krótki przewodnik po formatach muzycznych

ZOBACZ INFOGRAFIKĘ

Barowa szafa grająca stała za sukcesem pierwszego, sformatowanego radia w Stanach Zjednoczonych. Właściciele stacji zauważyli w lokalnym pubie, że goście częściej wybierają niektóre piosenki, a innych właściwie nigdy. Tak powstała rozgłośnia grająca określony zestaw piosenek. Format określa jednak nie tylko profil muzyczny stacji, ale jej charakter, brzmienie a przez to – również odbiorców.

Przedstawiamy przewodnik po najważniejszych formatach radiowych wykorzystywanych przez stacje w Polsce.

Adult Contemporary (AC)

Format zakłada emisję współczesnej muzyki rozrywkowej dla osób dorosłych. Najczęściej są to przeboje pop z lat 80., 90. i współczesnych. Taki zestaw gwarantuje dotarcie do najszerszej grupy odbiorców, definiowanej zazwyczaj jako osoby w wieku 25-54 lata. Klasycznymi przykładami stacji grających w tym formacie są RMF FM i Radio ZET.

Możliwe są modyfikacje formatu AC, np. hot AC (z muzyką szybszą, bardziej dynamiczną, np. Radio Gra), urban AC (oprócz popu także soul i r’n’b, np. Radio Kolor), soft AC (z większą liczbą ballad i spokojnych, nastrojowych utworów) czy polish AC (z wyłącznie polską muzyką, np. Radio Wawa)

Contemporary Hit Radio (CHR)

Stacje CHR grają w przeważającej większości współczesną muzykę rozrywkową: pop, dance, muzykę klubową, niektóre stacje dodają do tego miksu także rock czy r’n’b. Playlisty w takich stacjach są węższe i ograniczają się głównie do tego, co akurat jest modne. Adresowane są do osób młodych, najczęściej grupę tę definiuje się przedziałem 15-39 lat. Do stacji CHR należą m.in. Radio Eska i RMF MAXXX.

Oldies

Na drugim biegunie formatów radiowych jest oldies, w ramach którego grane są starsze przeboje: wg klasycznej definicji są to przeboje pop od lat 50. do 80., jednak najważniejszą cechą takich stacji jest brak nowości na antenie, tak jak np. w Radiu Pogoda. Targetem takich stacji są osoby po 40., a czasem nawet po 50. roku życia.

Bardzo zbliżony do tego formatu jest classic hits skupiający się na przebojach lat 70. i 80. (a czasem też na 90.), ale w stacji wykorzystującej ten format czasem można znaleźć też nowości.

Rock

Jak sama nazwa wskazuje – stacje z muzyką rockową (np. Antyradio, Eska Rock), ich targetem są zazwyczaj dorośli mężczyźni. W odmianie classic rock rozgłośnia prezentuje hity tego gatunku bez nowości (np. Rock Radio). Wśród stacji internetowych można znaleźć jeszcze inne odmiany, m.in. alternative rock czy modern rock.

Disco

Kolejny format, który definiuje jeden, konkretny gatunek muzyczny, a nie okres z którego piosenki emitowane są na antenie. W Polsce popularny dzięki Radiu Vox FM, które oprócz disco i innych dynamicznych, tanecznych przebojów, gra także disco polo.

Classical

Format adresowany do dorosłego, wykształconego, zainteresowanego sztuką słuchacza, obejmujący muzykę klasyczną, ale czasem też inne gatunki, np. muzykę filmową, piosenkę poetycką, jazz. Taki profil mają w Polsce Program II Polskiego Radia, Radio Chopin i RMF Classic (które jednak w playliście kładzie nacisk głównie na muzykę filmową).

News&talk

Jedyny w Polsce format nie muzyczny. W Polsce wykorzystują go tylko dwie stacje: Radio TOK FM i Polskie Radio 24, które skupiają się przede wszystkim na informacji (stąd serwisy są częściej niż w stacjach muzycznych) i publicystyce. Uzupełnieniem mogą być audycje poradnikowe, edukacyjne lub dyskusje z udziałem słuchaczy.

Krzysztof Głowiński – Starszy Specjalista ds. Marketingu, Grupa RMF

ZOBACZ INFOGRAFIKĘ